W 5. ROCZNICĘ ŚMIERCI STEFANA STULIGROSZA – ULUBIONE UTWORY DRUHA
11.11.25 (wt.)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej Wieloch dyrygent, przygotowanie Chóru
Wacław z Szamotuł – Już się zmierzcha
Wacław z Szamotuł – Ego sum pastor bonus
Mikołaj Gomółka – Pana ja wzywać będę
Mikołaj Gomółka – Kleszczmy rękoma
Bartłomiej Pękiel – Magnum nomen Domini
Mikołaj Zieleński – O gloriosa Domina
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Tota pulchra es Maria
Tomas Luis de Victoria – Ave Maria
Tomas Luis de Victoria – O quam gloriosum es regnum coelorum
Alessandro Scarlatti – Exultate Deo
Giovanni Pierluigi da Palestrina – Sanctus z Missa Papae Marcelli
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – In virtute tua
Johann Sebastian Bach – Jesus, bleibet meine Freude z Kantaty nr 147
Johann Sebastian Bach – Magnificat z „Magnificat D-dur“
Wolfgang Amadeus Mozart – Ave verum corpus
Wolfgang Amadeus Mozart – Dies Irae z “Requiem d-moll”
Wolfgang Amadeus Mozart – Lacrimosa z “Requiem d-moll”
Georg Friedrich Händel – And the Glory z oratorium “Mesjasz”
Georg Friedrich Händel – For unto us a Child is born z oratorium “Mesjasz”
Georg Friedrich Händel – Amen z oratorium „Mesjasz“
POZNAŃSKIE SŁOWIKI
CHÓR CHŁOPIĘCY I MĘSKI FILHARMONII POZNAŃSKIEJ
Początki zespołu sięgają jesieni 1939, kiedy wkrótce po wybuchu II wojny światowej 19-letni Stefan Stuligrosz skupił wokół siebie garstkę śpiewaków Chóru Katedralnego, prowadzonego dotychczas przez księdza Wacława Gieburowskiego, i rozpoczął konspiracyjne próby. W czasie wojny chór śpiewał w kościołach poznańskich: pw. św. Wojciecha i pw. Matki Boskiej Bolesnej na Łazarzu. Dla mieszkańców okupowanego Poznania była to niezwykła manifestacja polskości. Tak narodził się Chór Stuligrosza, z czasem nazwany „Poznańskimi Słowikami”. Pierwszym znaczącym sukcesem chóru stał się gościnny występ w Filharmonii Warszawskiej w 1949. Poznań był ze śpiewaków Stuligrosza dumny. Wkrótce, w 1950, zespół przyjęła pod swe skrzydła Filharmonia Poznańska. Przez 72 lata, aż do śmierci w 2012, szefem artystycznym „Poznańskich Słowików” był STEFAN STULIGROSZ. Profesor był przez całe swoje życie niezwykle aktywny jako dyrygent, kompozytor, organista, pedagog dyrygentury i śpiewu, związany przez wiele lat z radiem, Towarzystwem im. H. Wieniawskiego i przede wszystkim z poznańską Akademią Muzyczną, ale to „Poznańskie Słowiki” uważał za dzieło życia. Przez dziesięciolecia pracy stworzył zespół o niepowtarzalnym i zawsze rozpoznawalnym obliczu artystycznym. Z „Poznańskimi Słowikami” odniósł swoje największe sukcesy. Aktualnie zespół prowadzi Maciej Wieloch, wieloletni asystent i artystyczny wychowanek profesora Stuligrosza. „Poznańskie Słowiki” dają rocznie kilkadziesiąt koncertów. Śpiewały we wszystkich niemal krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Korei Południowej oraz Japonii. Chór występował dla koronowanych głów i prezydentów, a także wielokrotnie dla papieża Jana Pawła II. Chór śpiewa różnorodny repertuar, dzięki czemu może zadowolić muzyczne gusta każdej publiczności.Wykonuje dzieła mistrzów średniowiecznych, epoki renesansu, wokalno-instrumentalne arcydzieła baroku – Bacha i Händla, Mielczewskiego, Gorczyckiego, utwory klasycyzmu – Mozarta, Haydna, Beethovena i Kurpińskiego, romantyzmu – Chopina, Moniuszki, Schuberta, śpiewa także kompozycje współczesne Góreckiego czy Kilara. „Poznańskie Słowiki” współpracowały z wybitnymi artystami, w tym m.in. z Barbarą Hendricks, Margaret Marshall, Adele Stolte, Renatą Scotto, Krystyną Szostek-Radkową, Teresą Żylis-Garą, Ryszardem Karczykowskim, Wiesławem Ochmanem. Chórem dyrygowali m.in.: Stanisław Wisłocki, Marek Pijarowski, Łukasz Borowicz, David Shalom i legendarny Leonard Bernstein, zespół współpracuje stale z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. „Poznańskie Słowiki” nagrały kilkadziesiąt płyt, zarejestrowały setki nagrań radiowych i telewizyjnych. Chór zagrał w dwóch filmach fabularnych: „Poznańskie Słowiki” (1965) oraz „Tydzień z życia mężczyzny” (1999). Przez niemal 80 lat zespół tworzyło ponad 1500 chórzystów. Obecnie „Poznańskie Słowiki” to prawie 90 śpiewających chłopców i panów. Poznańskie Słowiki działają pod dyrekcją MACIEJA WIELOCHA, który przejął po Profesorze Stuligroszu merytoryczną i artystyczną opiekę nad chórem. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu (dzisiejszej Akademii Muzycznej): w 1980 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego. Trzy lata później miał już drugi dyplom z wyróżnieniem tej samej uczelni, w klasie dyrygentury symfonicznej profesorów: Stefana Stuligrosza i Renarda Czajkowskiego. Maciej Wieloch jest związany z „Poznańskimi Słowikami” już od ponad 50 lat: w maju 1965 został w nich sopranistą, był solistą koncertów oratoryjnych. W 1979, będąc jeszcze studentem Akademii Muzycznej, został asystentem Stefana Stuligrosza i drugim dyrygentem Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej. Przez długie lata pomagał Profesorowi w prowadzeniu zespołu, a po Jego śmierci w czerwcu 2012 – zgodnie z wolą sławnego chórmistrza – otrzymał nominację na szefa artystycznego „Poznańskich Słowików”. Wraz z chórem przygotował i wykonał wiele dzieł oratoryjnych, wśród których należy wymienić Magnificat Bacha, Dettingen Te Deum Händla, Requiem Ruttera, Te Deum Kurpińskiego, Missa pro pace Kilara, Missa solemnis, Litanię Loretańską, Requiem i Mszę koronacyjną Mozarta, Litanie Ostrobramskie Moniuszki, Chichester Psalms Bernsteina. Przygotowuje nowe dzieła oratoryjne, prezentuje muzykę chóralną a cappella, nagrywa płyty. Drugim polem jego artystycznej działalności jest opera. Zaraz po studiach pracę podjął w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Od 1995, jako stały dyrygent, prowadzi spektakle operowe. Równolegle wykładał w poznańskiej Akademii Muzycznej. W rodzimej uczelni przygotował wiele świetnych studenckich spektakli operowych i koncertów. Maciej Bolewski jest absolwentem Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Poznaniu w specjalnościach: dyrygentura chóralna oraz muzyka kościelna. Koncertuje w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma poznańskimi chórami. Od lipca 2008 roku występuje jako akompaniator z Chórem Chłopięcym i Męskim Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”. Zajmuje się również kompozycją i aranżacją, dokonuje rekonstrukcji partytur utworów kompozytorów polskich znajdujących się w archiwach muzycznych m.in. w Poznaniu, Częstochowie i Gostyniu. W 2016 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej z dziedziny dyrygentury.
fot. Piotr Pawlak
[:en]
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki
Maciej Wieloch dyrygent, przygotowanie Chóru
Wacław z Szamotuł – Już się zmierzcha
Wacław z Szamotuł – Ego sum pastor bonus
Mikołaj Gomółka – Pana ja wzywać będę
Mikołaj Gomółka – Kleszczmy rękoma
Bartłomiej Pękiel – Magnum nomen Domini
Mikołaj Zieleński – O gloriosa Domina
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Tota pulchra es Maria
Tomas Luis de Victoria – Ave Maria
Tomas Luis de Victoria – O quam gloriosum es regnum coelorum
Alessandro Scarlatti – Exultate Deo
Giovanni Pierluigi da Palestrina – Sanctus z Missa Papae Marcelli
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – In virtute tua
Johann Sebastian Bach – Jesus, bleibet meine Freude z Kantaty nr 147
Johann Sebastian Bach – Magnificat z „Magnificat D-dur“
Wolfgang Amadeus Mozart – Ave verum corpus
Wolfgang Amadeus Mozart – Dies Irae z “Requiem d-moll”
Wolfgang Amadeus Mozart – Lacrimosa z “Requiem d-moll”
Georg Friedrich Händel – And the Glory z oratorium “Mesjasz”
Georg Friedrich Händel – For unto us a Child is born z oratorium “Mesjasz”
Georg Friedrich Händel – Amen z oratorium „Mesjasz“





