Requiem Verdiego na zakończenie
2019-03-1212.03.19 (wt.) godz. 00.19
57. BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki
Mykola Diadiura dyrygent
Oksana Kramarieva sopran
Angelina Shvachka mezzosopran
Valentyn Dytiuk tenor
Sergii Magera bas
Bogdan Plish przygotowanie Chóru
Giuseppe Verdi (1813-1901) – Requiem
Przed koncertem nastąpi odsłonięcie portretu rzeźbiarskiego prof. Jerzego Godziszewskiego, wykonanego w brązie przez Stanisława Cukra, sfinansowanego z budżetów:
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
oraz
Miasta Bydgoszczy
Sponsor
Na wielki Finał Festiwalu melomani usłyszą jedno z największych dzieł oratoryjnych w historii – Messa da Requiem Verdiego. W Requiem do dziś podziwiamy nieograniczony konwencjami opery geniusz Verdiego. Majestatyczny utwór pełen operowej dramaturgii, zapierających dech w piersiach partii chóralnych, potężnego brzmienia orkiestry i porywających arii solistów zaprezentują, obok bydgoskich symfoników, utytułowani artyści z Ukrainy.
Mykola Diadiura jest jednym z najwybitniejszych dyrygentów Ukrainy, który potrafi połączyć niezwykły talent z dojrzałym mistrzostwem. Ukończył Kijowskie Konserwatorium Muzyczne im. Piotra Czajkowskiego w 1987 pod kierunkiem prof. Romana Kofmana. W okresie od 1986 do 1988 pracował jako szef dyrygent Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Omsku (Rosja). Od 1988 jest dyrygentem w Operze Narodowej Ukrainy. W 1990 został zaproszony przez jednego z najbardziej znanych na świecie dyrygentów Seiji Ozawę na kursy dyrygenckie w Boston Symphony Orchestra (USA), gdzie uczestniczył także w zajęciach prowadzonych przez Leonarda Bernsteina i André Previna. W latach 1989-1996 był głównym dyrygentem Seoul Symphony Orchestra i Gwangju Symphony Orchestra (Korea Południowa). Współpracował także z National Opera Company of South Korea. W 1996 wrócił na Ukrainę i został głównym dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Ukraińskiej Filharmonii Narodowej w Kijowie. w 2016 również głównym dyrygentem Kijowskiej Orkiestry Kameralnej. W latach 2010-2013 był dyrektorem artystycznym i dyrygentem Filharmonii Szczecińskiej. Jest stałym gościnnym dyrygentem L’Orchestre Pasdeloup (Paryż, Francja). Współpracował z orkiestrami filharmonicznymi w Polsce, Rosji, we Włoszech, Korei Południowej i Japonii jako stały dyrygent gościnny. Koncertował w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Polsce i Turcji. Brał udział w międzynarodowych festiwalach na Ukrainie, jak: Kijowski Festiwal Muzyczny, Muzyczne Premiery Sezonu, Volodymyr Kraynev zaprasza, Wirtuozi we Lwowie, i zagranicznych między innymi: Festiwal Muzyki Klasycznej Méli-MéloMane w Saint-Georges-sur-Loire, Fête de la Musique w Sainte-Maxime, La Chaise-Dieu, Festival Berlioz w La Côte Saint-André i Festival de Musique Sacrée w Marsylii (Francja), Musikfestival w Bleckede (Niemcy), Wratislavia Cantans, Dni Kultury Ukraińskiej w Szwajcarii (Berno), Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Artysta jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów „Min-On” w Japonii, zdobywcą nagrody specjalnej przyznanej przez Stowarzyszenie Japońskich Dyrygentów (Tokyo Special Prize1987) i laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Jánosa Ferencsika (Budapeszt 1988). W 2017 zasiadał w jury X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W 2018 na festiwalu w Rawennie zaprezentował dzieła ukraińskiego kompozytora Wałentyna Sylwestrowa.
Artysta otrzymał Order za Zasługi 3 klasy (2003), Order Kawalerski Sztuki i Literatury (Francja). Jest laureatem Narodowej Nagrody im. Tarasa Szewczenki i Orderem Gwiazdy Włoch (2015). Mykoła Diadiura nosi zaszczytny tytuł Ludowego Artysty Ukrainy. Od 2011 pełni funkcję głównego szefa dyrygenta Narodowej Opery Ukrainy i dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Narodowej Filharmonii Ukrainy.
Oksana Kramaryeva honorowana Artystka Ukrainy. Laureatka Narodowej Nagrody Ukrainy im. Tarasa Szewczenki (2011). Laureatka Międzynarodowego Konkursu im. A. Sołowjanenki The Nightingale Fair (Ukraina, Donieck, 2003, I nagroda), Międzynarodowego Konkursu im. Jeleny Obrazcowej (Rosja, Petersburg, 2005, I nagroda) oraz Międzynarodowego Konkursu im. Placido Domingo (Kanada, Montreal, 2008, II nagroda i nagroda sympatii publiczności). Ukończyła Uniwersytet Sztuki im. Iwana Kotlarewskiego w Charkowie (2004, klasa profesora L. Tsurkana). W latach 2004 – 2005 była solistką Charkowskiego Teatru Opery i Baletu im. Mykoły Łysenki. Od 2005 jest solistką Opery Narodowej Ukrainy.
W repertuarze posiada takie partie operowe, jak: Tatiana (Eugeniusz Oniegin), Liza (Dama Pikowa) Czajkowskiego, Zemfira (Aleko Rachmaninowa), Jarosławna (Kniaź Igor Borodina), w operach Verdiego: Leonora (Trubadur), Amelia (Bal maskowy); tytułowe Aida i Norma (Belliniego), Małgorzata (Faust Gounoda), Micaëla (Carmen Bizeta) i inne. Śpiewa partie sopranowe w Requiem Verdiego.
Posiada głęboki dramatyczny sopran o szerokim zakresie soczystej barwy. Brała udział w Festiwalu Młodych Gwiazd Opery Ukrainy (Kijów, 2004-2005). Śpiewała na scenach operowych w Niemczech, Austrii i Kanadzie, Szwajcarii, Japonii oraz innych krajów.
Angelina Shvachka główna solistka w Operze Narodowej Ukrainy. Występowała gościnnie w Teatrze Wielkim w Moskwie, Teatrze Opery i Baletu w Odessie, na festiwalach PromFest i Birgitta w Estonii, w Teatrze Opery w Tallinie, na Festiwalu Operowym im. Szaliapina w Kazaniu, Festiwalu Operowym w Malmö, Festiwalu Operowym w Montrealu, Festiwalu Hectora Berlioza w Saint-Malo oraz na Festiwalu Muzyki Sakralnej w La Chaise-Dieu we Francji i wielu innych. W 2006 wcieliła się w rolę Katarzyny Wielkiej w filmie Zaporożec za Dunajem (na podstawie opery Hułaka-Artemowskiego pod tym samym tytułem). Jako solistka Opery Narodowej Ukrainy koncertowała intensywnie podczas tournée w krajach takich jak: Kanada, Francja, Niemcy, Belgia, Szwajcaria, Holandia, Dania, Szwecja, Norwegia, Włochy, Polska, Słowenia, Estonia, Łotwa, Litwa, Turcja czy Japonia. Jej repertuar obejmuje szereg partii operowych, w tym wielkie role Verdiego, oraz partie solowe w Requiem Verdiego, Mozarta, Faurégo i Saint-Saënsa. Angelina Shvachka ukończyła Państwową Akademię Muzyczną im. P. I. Czajkowskiego na Ukrainie. Została laureatką Międzynarodowego Konkursu im. Klaudii Taev w 2004 i 2005 oraz otrzymała dyplom i nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie im. Czajkowskiego w 2001. Posiada tytuł Artystki Ludowej Ukrainy, została też również wyróżniona Narodową Nagrodą Ukrainy im. Tarasa Szewczenki i Orderem „Gwiazdy Włoch”.
Valentyn Dytiuk 28-letni tenor w na początku 2019 zadebiutował w roli hrabiego Vaudémont w Jolancie Czajkowskiego w Operze Palau de les Arts w Walencji oraz jako Hrabia Ryszard Warwick/Gustaw III w produkcji Balu maskowego w Operze Izraela w Tel Awiwie (dyrygent Daniel Oren). Inne jego role to Izmael w Nabucco w Operze Dijon oraz Rodolfo w Cyganerii na scenie Estońskiej Opery Narodowej w Tallinie. Śpiewał z wielkim sukcesem w Deutsche Oper Berlin, Teatrze Wielkim w Moskwie, Łotewskiej Operze Narodowej w Rydze. Wystąpił również w Operze w Lyonie w roli Mozarta w operze Mozart i Salieri Rimskiego-Korsakowa, odnosząc wielki sukces. Realizował partie solowe w Requiem Verdiego w Nowosybirskiej Filharmonii w Rosji. Laureat nagrody głównej I Międzynarodowego Konkursu Virgilijusa Noreiki dla Śpiewaków 2018 i XV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Glinki w Moskwie, 2015. W 2014 ukończył Państwową Akademię Muzyczną im. P. Czajkowskiego w Kijowie oraz został głównym artystą Ukraińskiej Opery Narodowej
Sergii Magera artysta Ludowy Ukrainy, laureat Narodowej Nagrody Ukrainy im. Tarasa Szewczenki. Ukończył Państwową Akademię Muzyczną im. M. Łysenki we Lwowie. Śpiewał na scenie Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej. Solista Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki od 1998. Stypendysta stowarzyszenia R. Wagnera. Laureat m.in. Międzynarodowego Konkursu Wokalistów im. Marii Callas (Ateny, Grecja, 2001 – II nagroda), Międzynarodowego Konkursu Wokalistów Montserrat Caballé (Andora, 2002 – I nagroda i nagroda publiczności), Międzynarodowego Konkurs Wokalistów Citta di Alcamo (Włochy, 2002 – I nagroda), IX Międzynarodowego Konkurs Wokalistów (Bilbao, Hiszpania, 2002 – I nagroda), Międzynarodowy Konkurs Wokalistów im. Marii Kraja (Tirana, Albania, 2003 – II nagroda), III Międzynarodowy Konkurs im. Salomei Kruszelnickiej (Lwów, Ukraina, 2003 – III nagroda). Posiada w swym dorobku wiele wielkich partii basowych m.in. z oper takich kompozytorów jak: Rimski-Korsakow, Hułak-Artemowski, Czajkowski, Musorgski, Cimarosa, Rossini, Verdi, Puccini, Mozart, Gounod, Donizetti, Ponchielli, Bellini, Prokofiew czy Skoryk. Realizuje też partie solowe basu w Requiem Verdiego i Mozarta. Odbył tournée m.in. w USA, Danii, Niemczech, Szwajcarii, Polsce, na Węgrzech, we Francji, Włoszech, Holandii, Belgii, Japonii. Został uhonorowany Orderem „Gwiazdy Włoch” (2016). W 2018 zaśpiewał pod dyrekcją Riccarda Mutiego na festiwalu w Rawennie.
Chór Opery Narodowej Ukrainy działalność Chóru została zapoczątkowana 8 listopada 1867, kiedy Opera Kijowska wystawiła operą Askoldowa Mogiła Ołeksija Werstowskiego. W różnych okresach na czele chóru stali wybitni muzycy, tacy jak I. Altani, O. Krasowski, A. Kavvalli, M. Tolstyakov, M. Tarakanov, V. Kolesnyk. Od 1972 do 2013 Chórem Opery Narodowej Ukrainy kierował Ludowy Artysta ZSRR, Ludowy Artysta Ukrainy, laureat Nagrody Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki, profesor Lew Wenediktow, pod kierownictwem którego chór znacznie się rozwinął oraz stał się żywym i kreatywnym zespołem znanym daleko poza granicami Ukrainy. Według opinii europejskich krytyków muzycznych jest jednym z najlepszych zespołów operowych na świecie, o czym świadczą recenzje z trasy kijowskiej opery we Francji, w Niemczech, Szwajcarii, Holandii, Brazylii, Japonii i innych krajach. Repertuar chóru jest niezwykle zróżnicowany i obszerny, obejmujący najlepsze opery kompozytorów ukraińskich, włoskich i rosyjskich i wiele innych. Wiele uwagi poświęcono także wykonaniem takich dzieł jak np. Requiem Verdiego, Mozarta, Quattro pezzi sacri. Verdiego, Dzwony Rachmaninowa, Aleksander Newski Prokofiewa, Śmierć Stiepana Razina Szostakowicza czy IX Symfonia Beethovena. Repertuar chóru obejmuje także dzieła kompozytorów ukraińskich od XVIII wieku po współczesnych, takich jak Dmitrij Bortnianski, Maksym Berezowski, Mykoła Łysenko, Kyrylo Stetsenko, Lew Rewucki, Borys Latoszynski czy Heorhiy Maiboroda. Kreacje chóru zawsze wyróżniają się doskonałością zachowania dźwięku, monumentalnością, dynamizmem, głębią wniknięcia w autorską koncepcję kompozytora. Aktualnie, chórem teatru kieruje Bogdan Plish, który był uczniem Lwa Wenediktowa, a obecnie rozwija twórczość i doskonali sztukę chóralną Ukrainy.
Bogdan Plish honorowany Artysta Ukrainy, jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli młodego pokolenia dyrygentów-chórmistrzów Ukrainy, laureatem Grand Prix Ogólnoukraińskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych. Ukończył Państwową Akademię Muzyczną im. P. Czajkowskiego w Kijowie w klasie dyrygentury chóralnej (2001), symfonicznej i operowej (2006) pod kierunkiem światowej sławy mistrza batuty Romana Kofmana oraz Lwa Venedyktova. Wiele uwagi w swej twórczej działalności poświęca poszukiwaniu nieznanych i rzadko wykonywanych utworów, które interpretuje we współczesnej aranżacji. Dzieła wykonywane pod jego dyrekcją zadziwiają unikatową barwą dźwięku, szczerością, emocjonalnością, głębią wewnętrznego spełnienia. Od 2007 – chórmistrz, od 2013 – główny chórmistrz Opery Narodowej Ukrainy im. T. Szewczenki. Jako chórmistrz przygotował opery takie jak: Boyarinya Kireyko, Napój miłosny Donizettiego, Kopciuszek Rossiniego, Don Carlos Verdiego, Bajka o carze Sałtanie Rimskiego-Korsakowa, Tosca Pucciniego oraz sceny chóralne w balecie Grek Zorba Theodorakisa.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej powstała w niespełna rok po zakończeniu II wojny światowej, jednak swymi korzeniami sięga lat trzydziestych i istniejącej podówczas w Bydgoszczy Miejskiej Orkiestry Symfonicznej. Zespół ten prowadzili w przeszłości: Robert Satanowski, Zbigniew Chwedczuk, Witold Krzemieński, Antoni Wit, Tomasz Bugaj, Mieczysław Nowakowski, Jerzy Salwarowski, Michael Zilm, Roman Kofman, Simca Heled, Marek Pijarowski, Tadeusz Wojciechowski. Od września 2015 obowiązki szefa artystycznego pełni Kai Bumann. Więcej>>
[:en]
57. BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki
Mykola Diadiura dyrygent
Oksana Kramarieva sopran
Angelina Shvachka mezzosopran
Valentyn Dytiuk tenor
Sergii Magera bas
Bogdan Plish przygotowanie Chóru
Giuseppe Verdi (1813-1901) – Requiem
Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
oraz w kasie biletowej FP