Wydarzenie

Kameralnie… z saksofonem

Filharmonia

23.02.22 (śr.) godz. 19.00

Wykonawcy:

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
José Maria Florêncio dyrygent
Bartłomiej Duś saksofon
Katarzyna Marcysiak prowadzenie

Repertuar:

Henryk Czyż – Canzona di barocco
Aleksander Głazunow – Concerto Es-dur op.109
Mikołaj Górecki – Concerto notturno na saksofon i orkiestrę smyczkową
Franz Schubert – Kwartet d-moll „Śmierć i dziewczyna”

W związku z nowymi obostrzeniami pandemicznymi, przed wejściem na koncert bileterzy będą prosić Państwa o dobrowolne okazanie certyfikatu szczepień przeciw COVID19.

Podczas środowego koncertu Bartłomiej Duś wykona Concerto Es-dur op. 109, dzieło rosyjskiego kompozytora – Aleksandra Głazunowa, ucznia Rimskiego-Korsakowa, który w późniejszym etapie sam zaczął zajmować się edukowaniem, a jednym z jego uczniów był Siergiej Prokofiew.

Kolejnym utworem na saksofon i orkiestrę symfoniczną będzie Concerto Notturno (koncert nocny) Mikołaja Góreckiego. Dzieło to jest rodzajem muzycznej kontemplacji nocnego krajobrazu, otulonego aurą ciszy i spokoju.

Bartłomiejowi Dusiowi towarzyszyć będzie Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, która wykona również utwory przeznaczone wyłącznie na orkiestrę.  Wśród nich Canzona di barocco Henryka Czyża, przedstawiciela polskiej muzyki XX wieku.

 ‘Canzona di barocco’ jest pastiszem, dla którego punktem wyjścia jest styl barokowy – skupiony, dostojny. Wykorzystuję w niej oczywiście technikę kompozytorską baroku, charakteryzującą się przede wszystkim linearyzmem konstrukcji. W kulminacji dochodzi do przełamania stylu, a w ostatnich taktach pojawia się
w partii skrzypiec sekunda mała, która jest jakby podpisem kompozytora XX wieku (…) Staram się tutaj kroczyć śladami dawnych mistrzów, co nie jest wbrew pozorom ani takie łatwe, ani ogólnie dostępne – mówił o Canzonie di barocco kompozytor.

Franz Schubert – Kwartet d-moll „Śmierć i dziewczyna”. Ten tajemniczy tytuł pochodzi z pieśni, którą Schubert skomponował siedem lat wcześniej, a jej melodię wykorzystał w 2. części Kwartetu. Temat śmierci wyczuwalny jest w całym utworze, być może dlatego, że kompozytor skomponował go, kiedy schorowany przeczuwał nadchodzącą śmierć. Częste zmiany tonacji, kontrastujące tempa, przekształcanie melodii to zabiegi, za pomocą których Schubert pragnął przekazać dramatyzm walki życia ze śmiercią.

Bilety 24