Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
José Maria Florêncio dyrygent
Peijun Xu altówka
Urszula Guźlecka prowadzenie
Repertuar:
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura koncertowa h-moll “Hebrydy” op. 26
Grażyna Bacewicz – Koncert na altówkę
Alberto Ginastera – Suita z baletu „Estancias”
Alberto Ginastera – Suita z baletu “Panambi”
Uwertura koncertowa “Hebrydy” z 1833 r. zadedykowana królowi Fryderykowi Wilhelmowi IV Pruskiemu, określana również jako Grota Fingala, inspirowana była pobytem kompozytora w Szkocji. Sam tytuł nawiązuje do archipelagu wysp o tej nazwie, znajdujących się u północno – zachodnich wybrzeży kraju. Kompozytor z rozmachem korzysta ze środków kolorystyki dźwiękowej po to, by uzyskać odpowiedni nastrój oraz nawiązać do odgłosów natury, takich jak szum morza, kłębiące się, wzburzone fale czy wycie wiatru.
Koncert na altówkę Grażyna Bacewicz dedykowała wybitnemu altowioliście – Stefanowi Kamasie, który podsunął jej pomysł napisania tego utworu. Kompozycja uwzględnia zarówno mistrzostwo gry Kamasy, jak i charakterystyczne, szlachetne brzmienie altówki. Koncert wyróżnia różnorodność brzmień i ich oryginalnych zestawień oraz wielość pojawiających się co chwila krótkich myśli muzycznych. Partię orkiestry cechuje ażurowa faktura, dyskretnie korespondująca z solistą. W roli solistki wystąpi altowiolistka urodzona w Szanghaju – Peijun Xu.
Balety Panambí i Estancia Alberto Evaristo Ginastery powstały w pierwszym („narodowym”) okresie jego twórczości, kiedy Ginastera sięgał pełnymi garściami po różne elementy argentyńskiego folkloru. Panambí odnosi się do opowieści Indian Guaraní – o miłości i magii. Estancia nawiązuje do epickiego poematu José Hernándeza – Martin Fierro.