Wykonawcy:
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiesis
Yaroslav Shemet dyrygent
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz klawesyn
Adam Wesołowski prowadzenie
Repertuar:
Wolfgang Amadeus Mozart – Eine kleine Nachtmusik
Adam Wesołowski – Silver concerto na klawesyn, orkiestrę smyczkową i dźwięki Zabytkowej Kopalni Srebra, Sinfonia Industrialna
Oprócz niezwykle popularnej serenady na orkiestrę smyczkową Mozarta, melomani usłyszą dwa utwory współczesnego kompozytora, pianisty, dyrygenta, teoretyka muzyki i pedagoga Adama Wesołowskiego, który jest laureatem konkursów kompozytorskich, autorem ponad 50 utworów. Pełni funkcję dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, dyrektora Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.
Silver Concerto to koncert industrialny na klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia wykorzystujące dźwięki i obrazy Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Utwór skomponowany na zamówienie Miasta Tarnowskie Góry, Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej i Pałacu w Rybnej.
Części koncertu zostały zestawione na zasadzie kontrastu. Pierwsza i trzecia to części nastrojowe, o srebrnych melodiach, w których kompozytor przełamuje stereotyp dźwięku klawesynu – nie jest on krótki, ale staje się długi, kantylenowy, co kompozytor uzyskał poprzez harmonię w połączeniu z odpowiednim dogłośnieniem instrumentu. W jednej z wolnych części kompozytor również poprzez obraz przenosi słuchaczy do wnętrza Sztolni Czarnego Pstrąga. Części druga i czwarta są szybkie, żywiołowe, bogate w różne sposoby wydobywania dźwięku, popisowe zarówno dla solisty, jak i orkiestry, dające możliwość pokazania ich wszechstronności. Dodatkowo w ostatniej części po raz kolejny przeniesiemy się za pomocą obrazu do Zabytkowej Kopalni Srebra.
Sinfonia industrialna Adama Wesołowskiego na orkiestrę smyczkową i multimedia wiąże w sobie tradycję z nowoczesnością. Utwór został skomponowany na 150-lecie Miasta Chorzowa (dawniej Królewska Huta). Jest to pierwsza w historii kompozycja, która łączy naturalne dźwięki wydobywane z instrumentów smyczkowych z dźwiękami maszyn przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem Huty Kościuszko w Chorzowie. Dźwięki industrialne stanowią równorzędną partię w stosunku do orkiestry.
Na wykorzystane dźwięki industrialne składają się dźwięki maszyn oraz pracy ludzi z hali huty. Współgrają one z pracą muzyków wykonujących utwór. Kompozytor poszukuje nowych, ciekawych barw sonorystycznych, które uzupełniają pracę huty. Sonoryzm uzyskuje poprzez unikatowe wydobycia dźwięków, które przedstawiają odgłosy maszyn, m.in. uderzenie dłonią w pudło rezonansowe z jednoczesnym pizzicato czy glissando z jednoczesnym uderzeniem w pudło. Ułożone są one w rytmie ostinatowym, co odzwierciedla nieprzerwaną pracę maszyn. W utworze znajdziemy wiele pauz dla orkiestry, które zostały wprowadzone w celu wyeksponowania dźwięków industrialnych.
Cały utwór ma żywiołowy charakter. Przedstawia on orkiestrę z wirtuozowskiej strony w częściach skrajnych, natomiast w części środkowej – w pięknej kantylenie. Całemu utworowi monumentalizmu dodają dźwięki z pracy huty wraz z jej charakterystyczną wielką przestrzenią.
Fotorelacja