10.05.10
20. spotkanie
Dwudzieste, jubileuszowe!
(10.05.2010) spotkanie sympatyków Filharmonii Pomorskiej odbyło się pod znakiem śpiewu, ale już profesjonalnego, z udziałem wykształconych solistów śpiewaków. I należy przy tym mocno podkreślić, iż te „rozśpiewane” spotkania edukacyjne Klubu zawsze spotykają się ze szczególnym zainteresowaniem.
Najpiękniejszym instrumentem świata jest głos ludzki… Posiada go każdy z nas, niewielu jednak potrafi go używać. Dzisiaj śpiewamy bardzo rzadko lub wcale, wstydząc się własnego głosu. Jeśli mówimy, to cicho, szybko i niewyraźnie. „A znaczenie głosu jest prawie 6 razy ważniejsze niż wypowiadanych słów. Intonacją i modulacją głosu można tworzyć nastroje i budować ich dramaturgię – uspokajać, zaciekawiać, przykuwać uwagę. Głosem można też wyrażać wątpliwości albo rozśmieszać. Różnorodnością barwy głosu tworzyć półcienie i malować niedomówienia. Odpowiednim frazowaniem i akcentowaniem eksponować te znaczenia komunikatów, na których nam szczególnie zależy. Tonem głosu i sposobem mówienia zdradzać emocje czy „wyzwalać” stany emocjonalne naszych rozmówców”.
Z kolei pojmowany jako instrument muzyczny, ludzki aparat głosowy jest uważany za najdoskonalszy instrument dęty!
Wg encyklopedycznych informacji – organ głosu to instrument dęty o podwójnym organicznym stroiku. Wyróżnić w nim można trzy elementy:
- mechanizm powietrzny (płuca, oskrzela, tchawica)
- krtań z więzadłami głosowymi
- przestrzeń rezonansowa (jama gardłowa, gardłowo-nosowa, nosowai ustna).
Płuca – dostarczają powietrza, zdolnego wywołać drgania strun głosowych; odbywa się to zapomocą świadomych, bądź nie skurczom i rozkurczom wielu mięśni (ilość powietrza: od 500– 3500 cm3); powietrze z płuc skierowane zostaje poprzez oskrzela i tchawice do krtani. Krtań – jest miejscem właściwego powstawania dźwięku, znajduje się w górnej części tchawicy. Zbudowana jest z chrząstek (chrząstka pierścieniowa – fundament). Od przodukrtań zamyka chrząstka tarczowata (w postaci dwóch płytek połączonych ze sobą). Nagłośnia (też chrząstka) zamyka się automatycznie w czasie przełykania, by nie trafiły do niej np.cząstki pokarmu. Przestrzeń rezonansowa – przewody oddechowe powyżej krtani. Wewnątrz krtani przebiegają dwie pary fałdów utworzonych z tkanki miękkieji włókien mięśniowych: górne, zw. więzadłami rzekomymi i dolne, zw. więzadłami głosowymi; drgające brzegi więzadeł nazywamy strunami głosowymi.W stanie spokoju więzadła tworzą pomiędzy sobą szczelinę, w czasie mowy (śpiewu)wykonują ruchy i drgania koordynowane działaniem mięśni.
Rodzajami ludzkiego głosu są (w kolejności, w grupie żeńskiej i męskiej odrębnie, od głosów o skali w najwyższym rejestrze do najniższego rejestru):
Dla głosów kobiecych:
- sopran
- sopran koloraturowy
- sopran liryczny
- sopran dramatyczny
- mezzosopran
- mezzosopran liryczny
- mezzosopran dramatyczny
- alt
- kontralt
Dla głosów męskich:
- kontratenortenor
- tenor liryczny
- tenor dramatyczny
- baryton
- baryton liryczny
- baryton dramatyczny
- bas-baryton
- bas
- basso profondo
O tym, czym jest śpiew w życiu człowieka rozważaliśmy na spotkaniu XIII. Wiadomo, że śpiew już dla naszych przodków był naturalną potrzebą ekspresji, towarzyszył im zarówno na co dzień, jak i od wielkiego święta. I dziś ułatwia wzajemną komunikację, wzmacnia społeczne więzi i niesie ze sobą prawdziwą radość zarówno tym, którzy śpiewają, jak i tym którzy tylko słuchają…. A mogliśmy na tym jubileuszowym spotkaniu wysłuchać utworów pięknych w znakomitym wykonaniu, bowiem poświęcili nam swój cenny czas młodzi, u progu kariery śpiewacy, związani z naszą Uczelnią Muzyczną. Sopranistka Monika Świostek, pochodzi z Radomia, jest absolwentką bydgoskiej Akademii, którą ukończyła dyplomem z wyróżnieniem oraz wpisem do Złotej Księgi najlepszych absolwentów uczelni. Obecnie rozwija swe umiejętności w Podyplomowym Studium Wokalistyki. Spośród zdobytych nagród Pani Monika szczególnie ceni sobie niżej wymienione:
- I nagrodę III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. H. Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu (2005),
- nagrodę specjalną dla wyróżniającego się talentu wokalnego w XI Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2005),
- nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za upowszechnianie kultury muzycznej (2005),
- I nagrodę oraz nagrodę specjalną Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina – VII Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. E. Kossowskiego w Warszawie (2005),
- wyróżnienie w VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (2005),
- II nagrodę w IX Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym w Katowicach (2007)
I nagrodę oraz nagrodę specjalna za wyjątkowe walory głosowe w Konkursie Wokalnym „Złote Głosy Mazowsza”, Warszawa (2007). Jest także laureatką nagród specjalnych 41. Międzynarodowego Konkursu im. A. Dvořáka w Karlowych Warach (Czechy)oraz stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artystka koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Czechy, Austria, Słowenia). Od sierpnia 2007 jest solistką Opery Wrocławskiej. Pani Monika zaprezentowała nam specjalny program, który przygotowała w związku z udziałem w tegorocznym Międzynarodowym Konkursie im. Stanisława Moniuszki.
Nasz kolejny gość, tenor Adam Węgliński, pochodzi z Wrocławia, jest u progu ukończenia bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego Piotra Kusiewicza. Czynnie uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach wokalnych, m.in. pod kierunkiem takich mistrzów, jak Eugeniusz Sąsiadek, Ingrid Kremling – Domansky, Helena Łazarska, Matjas Robavs czy Anita Garanci. W 2004 otrzymał Stypendium Samorządu Wrocławia w Dziedzinie Kultury i Sztuki. Brał udział w licznych festiwalach i koncertach, na estradzie Filharmonii bydgoskiej usłyszeliśmy p. Adama w Stabat Mater Haydna, Requiem i Mszy Koronacyjnej Mozarta (udział w Mszy był popisem dyplomowym), a także wystąpił m.in. w Halle, Dreźnie i Wrocławiu. Jest finalistą i laureatem wielu konkursów wokalnych, na swoim koncie posiada na przykład:
- nagrodę za interesujące wykonanie arii Mozarta w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej
- Fijałkowskiej we Wrocławiu (2003),
- nagrodę specjalną za wykonanie arii polskiej na Festiwalu „Belcanto” w Nałęczowie (2009), – wyróżnienie II st. w Konkursie Wokalnym „Złote Głosy Mazowsza” w Warszawie(2009) – główną nagrodę 1. Letniej Akademii Śpiewu (Gdańsk–Sopot 2009).
Śpiewakom przy fortepianie partnerował znakomity, młody pianista Tomasz Gumiela, również absolwent naszej Uczelni (w klasach Marii Murawskiej i Jerzego Sulikowskiego). Jest laureatem m. in. III nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kameralnego im. K. Bacewicza w Łodzi (2000), nagród dla najlepszego pianisty w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym w Zielonej Górze (2005) i Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2006) oraz półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2001). Uczestnik wielu kursów mistrzowskich, w tym w 2003 w Montrealu pod kier. Dang Thai – Sona jako stypendysta Fundacji Polsko – Kanadyjskiej. Artysta dokonał nagrań dla Radia Lublin, ma na swoim koncie również prawykonania utworów współczesnych, koncertuje jako solista i kameralista zarówno w Polsce, jak i za granicą. Od 2005 pracuje na stanowisku instruktora w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Występ młodych, nieprzeciętnie utalentowanych i sympatycznych! artystów wzbudził szczery zachwyt i entuzjazm Klubowiczów, którzy wyrazili nadzieję, że jeszcze nie raz będą mogli podziwiać ich kreacje w Filharmonii.
Mariola Grochowina
foto Klaudia Hołub-Grzesło