Klub Melomana

10.05.10

20. spotkanie

Klub Melomana

Dwudzieste, jubileuszowe!

(10.05.2010) spotkanie sympatyków Filharmonii Pomorskiej odbyło się pod znakiem śpiewu, ale już profesjonalnego, z udziałem wykształconych solistów śpiewaków. I należy przy tym mocno podkreślić, iż te „rozśpiewane” spotkania edukacyjne  Klubu zawsze spotykają się ze szczególnym zainteresowaniem.  

Najpiękniejszym instrumentem świata jest głos ludzki… Posiada go każdy z nas, niewielu jednak potrafi go używać. Dzisiaj śpiewamy bardzo rzadko lub wcale, wstydząc się własnego głosu. Jeśli mówimy, to cicho, szybko i niewyraźnie. „A znaczenie głosu jest prawie 6 razy ważniejsze niż wypowiadanych słów. Intonacją i modulacją głosu można tworzyć nastroje i budować ich dramaturgię – uspokajać, zaciekawiać, przykuwać uwagę. Głosem można też wyrażać wątpliwości albo rozśmieszać. Różnorodnością barwy głosu tworzyć półcienie i malować niedomówienia. Odpowiednim frazowaniem i akcentowaniem eksponować te znaczenia komunikatów, na których nam szczególnie zależy. Tonem głosu i sposobem mówienia zdradzać emocje czy „wyzwalać” stany emocjonalne naszych rozmówców”.

Z kolei pojmowany jako instrument  muzyczny, ludzki aparat głosowy jest uważany za najdoskonalszy instrument dęty!

Wg encyklopedycznych informacji – organ głosu to instrument dęty o podwójnym organicznym stroiku. Wyróżnić w nim można trzy elementy:

  1. mechanizm powietrzny (płuca, oskrzela, tchawica)
  2. krtań z więzadłami głosowymi
  3. przestrzeń rezonansowa (jama gardłowa, gardłowo-nosowa, nosowai ustna).

Płuca – dostarczają powietrza, zdolnego wywołać drgania strun głosowych; odbywa się to zapomocą świadomych, bądź nie skurczom i rozkurczom wielu mięśni (ilość powietrza: od 500– 3500 cm3); powietrze z płuc skierowane zostaje poprzez oskrzela i tchawice do krtani. Krtań – jest miejscem właściwego powstawania dźwięku, znajduje się w górnej części tchawicy. Zbudowana jest z chrząstek (chrząstka pierścieniowa – fundament). Od przodukrtań zamyka chrząstka tarczowata (w postaci dwóch płytek połączonych ze sobą). Nagłośnia (też chrząstka) zamyka się automatycznie w czasie przełykania, by nie trafiły do niej np.cząstki pokarmu. Przestrzeń rezonansowa – przewody oddechowe powyżej krtani. Wewnątrz krtani przebiegają dwie pary fałdów utworzonych z tkanki miękkieji włókien mięśniowych: górne, zw. więzadłami rzekomymi i dolne, zw. więzadłami głosowymi; drgające brzegi więzadeł nazywamy strunami głosowymi.W stanie spokoju więzadła tworzą pomiędzy sobą szczelinę, w czasie mowy (śpiewu)wykonują ruchy i drgania koordynowane działaniem mięśni.

Rodzajami ludzkiego głosu są (w kolejności, w grupie żeńskiej i męskiej odrębnie, od głosów o skali w najwyższym rejestrze do najniższego rejestru):

Dla głosów kobiecych:

  • sopran
  • sopran koloraturowy
  • sopran liryczny
  • sopran dramatyczny
  • mezzosopran
  • mezzosopran liryczny
  • mezzosopran dramatyczny
  • alt
  • kontralt

Dla głosów męskich:

  • kontratenortenor
  • tenor liryczny
  • tenor dramatyczny
  • baryton
  • baryton liryczny
  • baryton dramatyczny
  • bas-baryton
  • bas
  • basso profondo

O tym, czym jest śpiew w życiu człowieka rozważaliśmy na spotkaniu XIII. Wiadomo, że śpiew już dla naszych przodków był naturalną potrzebą ekspresji, towarzyszył im zarówno na co dzień, jak  i od wielkiego święta. I dziś ułatwia wzajemną komunikację, wzmacnia społeczne więzi i niesie ze sobą prawdziwą radość zarówno tym, którzy śpiewają, jak i tym którzy tylko słuchają…. A mogliśmy na tym jubileuszowym spotkaniu wysłuchać utworów pięknych w  znakomitym wykonaniu, bowiem poświęcili nam swój cenny czas młodzi, u progu kariery śpiewacy, związani z naszą Uczelnią Muzyczną. Sopranistka Monika Świostek, pochodzi z Radomia,  jest absolwentką bydgoskiej Akademii, którą ukończyła dyplomem z wyróżnieniem oraz wpisem do Złotej Księgi najlepszych absolwentów uczelni. Obecnie rozwija swe umiejętności w Podyplomowym Studium Wokalistyki.  Spośród zdobytych nagród Pani Monika szczególnie ceni sobie niżej wymienione:

  • I nagrodę III Ogólnopolskiego  Konkursu Wokalnego im. H. Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu (2005),
  • nagrodę specjalną dla wyróżniającego się talentu wokalnego w XI Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2005),
  • nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za upowszechnianie kultury muzycznej (2005),
  • I nagrodę oraz nagrodę specjalną Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina  – VII Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. E. Kossowskiego w Warszawie (2005),
  • wyróżnienie w VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (2005),
  • II nagrodę w IX Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym w Katowicach (2007)

I nagrodę oraz nagrodę specjalna za wyjątkowe walory głosowe w Konkursie Wokalnym „Złote Głosy Mazowsza”, Warszawa (2007). Jest także laureatką nagród specjalnych 41. Międzynarodowego Konkursu im. A. Dvořáka w Karlowych Warach (Czechy)oraz stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artystka koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Czechy, Austria, Słowenia). Od sierpnia 2007 jest solistką Opery Wrocławskiej. Pani Monika zaprezentowała  nam specjalny program, który przygotowała w związku  z udziałem w tegorocznym Międzynarodowym Konkursie im. Stanisława Moniuszki. 

Nasz kolejny gość, tenor Adam Węgliński, pochodzi z Wrocławia,  jest u progu ukończenia  bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego Piotra Kusiewicza. Czynnie uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach wokalnych, m.in. pod kierunkiem takich mistrzów, jak  Eugeniusz Sąsiadek, Ingrid Kremling – Domansky, Helena Łazarska, Matjas Robavs czy Anita Garanci. W  2004 otrzymał Stypendium Samorządu Wrocławia w Dziedzinie Kultury i Sztuki. Brał udział w licznych festiwalach i koncertach, na estradzie Filharmonii bydgoskiej usłyszeliśmy p. Adama w Stabat Mater Haydna, Requiem  i  Mszy Koronacyjnej  Mozarta (udział w Mszy był  popisem dyplomowym), a także wystąpił m.in. w  Halle, Dreźnie i Wrocławiu. Jest finalistą i laureatem wielu  konkursów wokalnych,  na swoim koncie posiada na przykład:

  • nagrodę za interesujące wykonanie arii Mozarta w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Haliny Halskiej
  • Fijałkowskiej we Wrocławiu (2003),
  • nagrodę specjalną za wykonanie arii polskiej na Festiwalu „Belcanto” w Nałęczowie (2009), – wyróżnienie II st. w  Konkursie Wokalnym „Złote Głosy Mazowsza” w Warszawie(2009) – główną nagrodę 1. Letniej Akademii Śpiewu (Gdańsk–Sopot 2009).

Śpiewakom przy fortepianie partnerował znakomity, młody pianista Tomasz Gumiela, również absolwent naszej Uczelni (w klasach  Marii Murawskiej i Jerzego Sulikowskiego). Jest laureatem m. in.  III nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kameralnego im. K. Bacewicza w Łodzi (2000),  nagród dla najlepszego pianisty w Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym w Zielonej Górze (2005) i Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2006) oraz półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2001). Uczestnik wielu kursów mistrzowskich, w tym  w 2003  w Montrealu pod kier. Dang Thai – Sona jako stypendysta Fundacji Polsko – Kanadyjskiej. Artysta dokonał nagrań dla Radia Lublin, ma na swoim koncie również prawykonania utworów współczesnych,  koncertuje jako solista i kameralista zarówno w Polsce, jak i za granicą. Od 2005 pracuje na stanowisku instruktora w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.  

Występ młodych, nieprzeciętnie utalentowanych  i sympatycznych! artystów wzbudził szczery zachwyt i entuzjazm Klubowiczów, którzy wyrazili nadzieję, że jeszcze nie raz  będą mogli podziwiać ich kreacje w Filharmonii.

Mariola Grochowina

 foto Klaudia Hołub-Grzesło

Bilety 24