100. rocznica urodzin Andrzeja Panufnika
21.11.14 (pt.)
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Tadeusz Wojciechowski dyrygent
Beata Bilińska fortepian
Repertuar:
Dukas – Uczeń czarnoksiężnika
Saint-Saëns – II Koncert fortepianowy g-moll op. 22
Panufnik – Sinfonia sacra
Kilar – Krzesany
Bilety:
Bilety do nabycia na www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP
Sir Andrzej Panufnik (1914-1991) to wybitny polski kompozytor-emigrant i dyrygent, który większość życia spędził na uchodźstwie w Wielkiej Brytanii i w PRL-u długo, aż do 1977, cenzura wykreślała jego twórczość z programów koncertowych. Jednak dziś pamięć o wybitnym polskim twórcy odżywa i coraz częściej w filharmoniach można usłyszeć utwory Panufnika. Sam kompozytor zawsze czuł się Polakiem i kultywował pamięć o swej ojczyźnie. Orkiestra wykona jedno z jego najbardziej znanych dzieł symfonicznych pt. Sinfonia sacra, która […] „została skomponowana jako danina złożona Millennium polskiego chrześcijaństwa i państwowości oraz jako wyraz moich religijnych i patriotycznych uczuć. Biorąc pod uwagę źródło inspiracji, chciałem, aby ta kompozycja była bardzo polska w charakterze, a także, aby podkreślała tradycję katolicką, tak mocno zakorzenioną w kraju mojego urodzenia” – napisał Panufnik w komentarzu do utworu (cyt. za: Beata Bolesławska “Panufnik”, PWM, Kraków 2001, s.253).
Beata Bilińska mistrzyni klawiatury, zaliczana do czołówki polskich pianistów prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą, prowadzi również liczne kursy mistrzowskie. Jest laureatką wielu nagród, ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz stypendiów. Ostatnio w 2013 była nominowana do nagrody Fryderyk w kategorii: album roku – recital solowy za płytę CD: „Mussorgsky – Prokofiev” (DUX). W interpretacji artystki melomani usłyszą Camille’a Saint-Saënsa (1835-1921) II Koncert fortepianowy g-moll. Kompozytor był pierwszym z twórców francuskich, którego koncertowe utwory fortepianowe weszły do światowego repertuaru. Sam był wirtuozem fortepianu, potrafił więc w niebanalny sposób wykorzystać możliwości tego instrumentu, czego dowodem jest właśnie ten znakomity Koncert wirtuozowski i efektowny w kolorycie brzmieniowym, z którym zmierzają się najwybitniejsi pianiści. Ponadto w programie Paula Dukasa (1865-1935) Uczeń czarnoksiężnika, dzieło napisane lekko i z poczuciem humoru, będące jednym z najwybitniejszych przykładów muzyki programowej zostało oparte na balladzie Goethego pod tym samym tytułem oraz Kilara – słynny Krzesany (1974), który jest stylizacją tańca góralskiego i według samego kompozytora – rodzajem poematu symfonicznego na orkiestrę. W hołdzie wybitnemu kompozytorowi Filharmonia w 1981 zakupiła do swej kolekcji, unikalnej nie tylko w skali polskiej, współczesnej rzeźby o tematyce muzycznej rzeźbę z brązu pn. „Sinfonia sacra” (Panufnikowi ku pamięci), autorstwa Adolfa Ryszki (1935-1995) jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy w powojennej Polsce.