Koncert z okazji 10-lecia współpracy z Chórem Singakademie Frankfurt am Oder Carl Orff – Carmina Burana
2006-06-2525.06.06 (niedz.)
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Dziecięcy i Chór Mieszany Singakademie Frankfurt
am Oder
Chór Akademicki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Rudolf Tiersch dyrygent
Monika Brushmann sopran
Lutz M. Müller tenor
Christopher Jung baryton
Arkadiusz Kaczyński przygotowanie Chóru Akademickiego
![Rok](http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/wp-content/uploads/2015/06/rok_polsko_niemiecki.jpg)
![Tiersch](http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/wp-content/uploads/2015/06/tiersch3-223x300.jpg)
Na zakończenie sezonu i z okazji jubileuszu swej owocnej współpracy z niemieckimi artystami Filharmonia oferuje swoim melomanom prawdziwy muzyczny rarytas, przebój sal koncertowych, który jak czarodziejski magnes przyciąga kolejne pokolenia słuchaczy. Carmina burana to właściwie nazwa trzynastowiecznego zbioru pieśni i poezji, na podstawie których w XX wieku Orff skomponował kantatę sceniczną o tym samym tytule.
Są to rękopisy (przechowywane w bibliotece krajowej w Monachium), zawierające ponad 1000 wierszy i pieśni napisanych przed początkiem XIII wieku. Utwory, głównie w średniowiecznej łacinie, ale część w języku staropółnocnoniemieckim, a także starofrancuskim, zostały spisane przez uczniów i zakonników około roku 1230. Większość z nich jest prawdopodobnie wierszami i pieśniami goliardów i wagantów, a także duchownych. Pieśni te mają różny charakter, począwszy od moralitetów, aż po pieśni do tańca oraz biesiadne. W 1937 Carl Orff dokonał wyboru części tekstów i skomponował na ich podstawie kantatę sceniczną Carmina burana, utwór na orkiestrę, chór i głosy solowe. Orff zdecydował się napisać muzykę całkiem od nowa, mimo że niektóre rękopisy zawierają zapis muzyczny w postaci neumów, który został częściowo odczytany. Carmina burana to prawdopodobnie najbardziej znany utwór muzyczny skomponowany w Niemczech w okresie nazistowskim. Prawykonanie odbyło się w operze frankfurckiej 8 czerwca 1937. Carmina fascynują wielu wykonawców – dowodem na to są sklepowe półki z płytami, gdzie bije rekordy wykonań. Jeśliby szukać w literaturze muzycznej XX wieku dzieła, które pod względem popularności mogłoby stanąć w szranki z Ravelowskim Bolerem, to wybór jednoznacznie paść musi na sceniczną kantatę Carla Orffa Carmina burana. Ten utwór, pełen radosnej afirmacji życia i miłości w jej najbardziej zmysłowym wydaniu jest też jednocześnie jedynym w spuściźnie niemieckiego kompozytora, któremu udało się wejść do tzw. „żelaznego repertuaru”, co przejawia się w tym, iż od chwili premiery jest nieustannie obecny na scenach i estradach całego świata.
Ceny biletów: od 15zł do 30zł