Wydarzenie

Koncert z okazji 10-lecia współpracy z Chórem Singakademie Frankfurt am Oder Carl Orff – Carmina Burana

filharmonia

25.06.06 (niedz.)

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Dziecięcy i Chór Mieszany Singakademie Frankfurt

am Oder
Chór Akademicki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Rudolf Tiersch
dyrygent
Monika Brushmann sopran
Lutz M. Müller tenor
Christopher Jung baryton
Arkadiusz Kaczyński przygotowanie Chóru Akademickiego

Rok
Tiersch

Na zakończenie sezonu i z okazji jubileuszu swej owocnej współpracy z niemieckimi artystami Filharmonia oferuje swoim melomanom prawdziwy muzyczny rarytas, przebój sal koncertowych, który jak czarodziejski magnes przyciąga kolejne pokolenia słuchaczy. Carmina burana to właściwie nazwa trzynastowiecznego zbioru pieśni i poezji, na podstawie których w XX wieku Orff skomponował kantatę sceniczną o tym samym tytule.

Są to rękopisy (przechowywane w bibliotece krajowej w Monachium), zawierające ponad 1000 wierszy i pieśni napisanych przed początkiem XIII wieku. Utwory, głównie w średniowiecznej łacinie, ale część w języku staropółnocnoniemieckim, a także starofrancuskim, zostały spisane przez uczniów i zakonników około roku 1230. Większość z nich jest prawdopodobnie wierszami i pieśniami goliardów i wagantów, a także duchownych. Pieśni te mają różny charakter, począwszy od moralitetów, aż po pieśni do tańca oraz biesiadne. W 1937 Carl Orff dokonał wyboru części tekstów i skomponował na ich podstawie kantatę sceniczną Carmina burana, utwór na orkiestrę, chór i głosy solowe. Orff zdecydował się napisać muzykę całkiem od nowa, mimo że niektóre rękopisy zawierają zapis muzyczny w postaci neumów, który został częściowo odczytany. Carmina burana to prawdopodobnie najbardziej znany utwór muzyczny skomponowany w Niemczech w okresie nazistowskim. Prawykonanie odbyło się w operze frankfurckiej 8 czerwca 1937. Carmina fascynują wielu wykonawców – dowodem na to są sklepowe półki z płytami, gdzie bije rekordy wykonań. Jeśliby szukać w literaturze muzycznej XX wieku dzieła, które pod względem popularności mogłoby stanąć w szranki z Ravelowskim Bolerem, to wybór jednoznacznie paść musi na sceniczną kantatę Carla Orffa Carmina burana. Ten utwór, pełen radosnej afirmacji życia i miłości w jej najbardziej zmysłowym wydaniu jest też jednocześnie jedynym w spuściźnie niemieckiego kompozytora, któremu udało się wejść do tzw. „żelaznego repertuaru”, co przejawia się w tym, iż od chwili premiery jest nieustannie obecny na scenach i estradach całego świata.

Ceny biletów: od 15zł do 30zł

Bilety 24