Wydarzenie

52. BFM – Musica Antiqua Europae Orientalis

24.09.14 (śr.)

Sylwetka mężczyzny, trzymającego w dłoniach klarnet

Wykonawcy:

The Mandel Quartet (Węgry/Austria)
Róbert Mandel lira korbowa, kierownictwo artystyczne (Austria)
Judit Andrejszki klawesyn, śpiew;
Gábor Kállay flety, rebek, śpiew
Zsolt Szabó viola da gamba

Bilety:

Bilety do nabycia na www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP

 The Mandel Quartet zaprasza na bal renesansowy.

Taniec towarzyszy człowiekowi od zawsze, i nawet tylko słuchanie muzyki tanecznej – niezmiennie melodyjnej i rytmicznej – sprawia przyjemność i relaksuje wszystkich…

W renesansie występowały dwa rodzaje tańców – ludowe i dworskie. Dworskie, jak np. basse danse – tańczony w parach, branle – figurowy, grupowy, pavane – korowód par, alemande – wolny taniec niemiecki, gaillarde – skoczny i żywy czy chorea – chodzony, w rytmie parzystym, przeznaczone dla ówczesnych elit, wymagały od tancerzy wcześniejszej nauki, bogatych i pięknych strojów, stosownych konwenansów, fryzur i były niezmiernie efektowne dla obserwatorów. Tańce ludowe tańczyli właściwie wszyscy. Bywało nieraz, nawet na poważnych uroczystościach, że najpierw wykonywano bardzo konwencjonalne tańce dworskie, a potem pląsano mniej skomplikowanie i swobodnie. Popularny był na przykład starowęgierski (rozpowszechniony w Polsce w XVI w.) taniec hajduków, głównie wykonywany parami, jednak większą rolę odgrywa w nim partner, który popisuje się swoją sprawnością fizyczną.

Kwartet został powołany do życia oficjalnie w 1981, choć jego członkowie już wcześniej występowali razem. Wspólne zainteresowanie praktyką wykonawczą muzyki średniowiecza, renesansu oraz baroku spowodowały, że instrumentaliści postanowili na stałe współpracować w zespole, który utworzyli pod nazwą pochodzącą od nazwiska założyciela i kierownika artystycznego. Robert Mandel, grający na lirze korbowej, po uzyskaniu dyplomu w zakresie lutnictwa otrzymał stypendium z German Music Council i kontynuował studia renowacji instrumentów w Norymberdze. Miał także okazję studiować oryginalne XVIII-w. liry, znajdujące się w słynnej kolekcji instrumentów muzycznych Paryskiego Konserwatorium. Główne obszary badań artysty to XVIII-wieczna francuska muzyka kameralna, muzyka XIX w. oraz powstałe w XX w. elektrofony. Unikalne instrumentarium, na którym muzycy węgierscy opanowali grę w sposób wirtuozerski, autentyczne brzmienie oraz spektakularny repertuar zaowocowały tym, że dotychczas The Mandel Quartet zagrał na estradach koncertowych i festiwalowych w blisko 30 krajach, ma także na koncie 100.000 sprzedanych płyt CD oraz szczelnie wypełniony kalendarz koncertowy kolejnymi zaproszeniami do występów.

Bilety 24