52. BFM – Musica Antiqua Europae Orientalis
30.09.14 (wt.)
Wykonawcy:
Męski Zespół Wokalny KAIROS
Borys Somerschaf dyrygent
Aszot Martirosjan śpiew (Armenia)
Zespół instrumentów dawnych:
Tadeusz Czechak oud
Wojciech Lubertowicz instrumenty perkusyjne (bendir, darabuka, riqq, daf, dhol)
Michał Żak klarnet, szałamaje, duduk, flet drewniany
Repertuar:
dawna muzyka ormiańska, gruzińska, grecka, hebrajska
Bilety:
Bilety do nabycia na www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP
Pieśń wieczności
Kairos powstał pierwotnie z myślą o wykonywaniu muzyki cerkiewnej. Z czasem poszerzył repertuar (korzystając m. in. z zasobów Biblioteki i Archiwów Nutowych Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie) o unikalne, rzadko wykonywane w Polsce średniowieczne śpiewy ormiańskie, gruzińskie i greckie. Ta część repertuaru stanowi swego rodzaju cechę wyróżniającą Kairos spośród innych tego typu zespołów w Polsce. Wykonuje również utwory polskie, hebrajskie, pieśni wywodzące się z tradycji wokalnych Europy Zachodniej czy też negro spirituals. Zespół chętnie angażuje się w niecodzienne eksperymenty artystyczne, których przykładem mogą być koncerty z towarzyszeniem oryginalnych, orientalnych instrumentów perkusyjnych, strunowych i dętych, takich jak: bębny afrykańskie i arabskie, ud, bombardy, zurna czy r’bab czy też udział w nagraniach muzyki do filmów „Wiedźmin” i „Quo vadis”. Kairos był gościem licznych festiwali i konkursów, koncertował na wielu prestiżowych polskich i zagranicznych scenach, m.in. w Katedrze Berlińskiej, w paryskim Collège des Bernardins, w katedrze ormiańskiej we Lwowie i Kościele Mariackim w Krakowie.
Od 1999 twórcą i liderem zespołu jest Borys Somerschaf – dyrygent, kompozytor, wokalista i aranżer. Urodził się w Moskwie w rodzinie o polskich korzeniach. Od ponad 20 lat mieszka w Warszawie. Dyrygenturę chóralną studiował w Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie i następnie, jako stypendysta Rządu RP, ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie (dyrygentura chóralna oraz kompozycja). Głównym polem jego aktywności artystycznej jest działalność dyrygencka i muzyka chóralna. Jest także autorem muzyki do wielu spektakli teatralnych, filmów dokumentalnych i seriali telewizyjnych. Jako wokalista specjalizuje się w wykonaniach XIX i XX-wiecznych romansów rosyjskich. W bieżącym roku Kairos obchodzi chlubny jubileusz 15-lecia działalności.
Festiwalowej publiczności zespół przedstawi autorski program artystyczny adresowany do szerokiego kręgu słuchaczy pt. „PIEŚŃ WIECZNOŚCI. Świat jest sacrum i profanum…”, który, jak czytamy na stronie Kairos: „jest pewnego rodzaju eksperymentem. Są tu połączone ze sobą średniowieczne śpiewy ormiańskie i gruzińskie, pieśń hebrajska oraz utwory instrumentalne nimi zainspirowane. Projekt jest wynikiem poszukiwań uniwersalnego języka muzycznego. Odrębne warstwy dźwiękowe (wokalna i instrumentalna), powstałe w innym czasie, innym kraju, śpiewane w innych językach połączone ze sobą tworzą nową jakość. Warstwa instrumentalna wtóruje warstwie wokalnej, przeplata się z nią, a czasem wychodzi na pierwszy plan, tworząc nierozerwalną całość”. Do współpracy w projekcie – „misterium” zostali zaproszeni znakomici polscy instrumentaliści – Tadeusz Czechak, Michał Żak oraz Wojciech Lubertowicz – grający na oryginalnych instrumentach strunowych dętych oraz perkusyjnych, część z których bierze swój początek jeszcze w czasach biblijnych, specjalnym zaś gościem będzie solista – Aszot Martirosjan – rodowity Ormianin, śpiewak ludowy, nagradzany w wielu konkursach i festiwalach.