Wydarzenie

52. BFM – Musica Antiqua Europae Orientalis

29.09.14 (pon.)

Sylwetka mężczyzny, trzymającego w dłoniach klarnet

Wykonawcy:

Zespół muzyki dawnej Arte dei Suonatori
Martin Gester dyrygent (Francja)
Aureliusz Goliński lider, skrzypce
Karin Samuelsson, Marzena Biwo, Ewa Golińska,
Małgorzata Malke, Judyta Tupczyńska skrzypce
Jesenka Balic Zunic altówka
Poppy Walshaw, Bartosz Kokosza wiolonczele
Stanisław Smołka kontrabas
Joanna Boślak-Górniok klawesyn
Dohyo Sol lutnia
Pedro Castro, Mario Topper oboje

Repertuar:

Händel – Concerti grossi op. 3 i 6

Bilety do nabycia na www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP

Europejski barok

Arte_dei_Suonatori___fot.M.Muawa

Arte dei Suonatori należy do czołówki polskich orkiestr grających na dawnych instrumentach i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej oraz najregularniej. W zgodnej opinii muzyków i krytyków jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej przełomu tysiącleci. Orkiestra daje prawie sto koncertów rocznie, występując w różnych międzynarodowych konfiguracjach i składach instrumentalnych. Koncertuje nie tylko w Polsce, oklaskiwana była w salach koncertowych w niemal całej Europie. Zespół, liczący obecnie – w zależności od repertuaru – 10 lub 11 osób, w 1993 założyli Ewa Golińska, Aureliusz Goliński i Dymitr Olszewski. W zbiorze opracowanych i wykonanych przez Arte dei Suonatori kompozycji znajdziemy rozległą reprezentację stylów, form i nazwisk kompozytorów od chwili wykształcenia się barokowej muzyki, przez jej pełnię, po przykłady wyczerpujące i zamykające historię gatunku. O przeszło 20-letnim dorobku orkiestry zaświadczają choćby najwyższe noty krytyków, oceniających jej dokonania fonograficzne, jak m.in.: Barokowa płyta roku 2003 pisma Gramophone, Diapason d’Or, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD, płyta roku czasopisma Prelude w kategorii orkiestra. Zespół od początku swej działalności współpracuje z wieloma najważniejszymi postaciami światowej sceny muzyki barokowej, jak np. Martin Gester, Rachel Podger, Hidemi Suzuki, Sirkka-Liisa Kaakinen, Eduardo López Banzo, Reinhard Goebel, Salomé Haller, Hille Perl, Roberta Invernizzi, Alexis Kossenko, Dan Laurin, Barthold Kuijken, Ryo Terakado, Robert Hill, Maria Keohane, Bolette Roed, Davitt Moroney.

„Bardzo mnie cieszy ich wysoki poziom, ich pracowitość, a także dobra atmosfera w zespole” – powiedziała o Arte dei Suonatori wybitna fińska skrzypaczka Sirkka-Liisa Kaakinen. „To bardzo dobra grupa. Są uważni, skoncentrowani” – ocenił angielski klawesynista Davitt Moroney. „Są fantastycznymi muzykami, chętnymi do pracy, do odkrywania nowych rzeczy, otwarci” – scharakteryzował zespół belgijski flecista Barthold Kuijken.

Arte dei Suonatori była inicjatorem i organizatorem pięciu projektów festiwalowych. Najstarszy z nich to odbywający się od 1998 wędrowny Festiwal „Muzyka dawna – persona grata”, a kolejne to „Muzyka w Raju” w Paradyżu (od 2003), „Festiwal Haendlowski” w Toruniu i „Festiwal Trzech Baroków” we Wrocławiu (od 2004) oraz „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” w Poznaniu (od 2005).

Martin Gester (Francja), jeden z bliskich przyjaciół zespołu, zaczynał karierę jako organista, następnie rozszerzył swoje zainteresowania o klawesyn, śpiew i dyrygenturę, specjalizując się w muzyce XVII i XVIII wieku. Jest dyrektorem Departamentu Muzyki Dawnej w Konserwatorium w Strasburgu, gdzie prowadzi klasę interpretacji muzyki barokowej. W 1990 założył formację artystyczną Le Parlement de Musique, która wykonuje dzieła mało znanej muzyki francuskiej, niemieckiej i włoskiej. Od 1999 Martin Gester jest stałym partnerem Arte dei Suonatori. Wspólnie z orkiestrą zrealizował kilkadziesiąt projektów artystycznych. Z równym powodzeniem artysta występuje zarówno w roli dyrygenta, jak i solisty.

Concerto grosso w okresie baroku rozpowszechniło się w całej Europie, podjął się tej popularnej formy także Georg Friedrich Händel (1685-1759), najwybitniejszy obok Bacha kompozytor późnego baroku. Największe osiągnięcie twórcy wspaniałych oratoriów w zakresie muzyki instrumentalnej stanowią właśnie concerti grossi: 6 ujętych w op. 3 na instrumenty dęte, nieczęsto wykonywane, a w pełni zasługujące na szersze poznanie oraz bardziej popularny cykl 12 utworów tego rodzaju z op. 6 na instrumenty smyczkowe. Oryginalne, efektowne concerti grossi, (jako ciekawostkę podaje się, że np. concerti z op. 6 Händel tworzył spontaniczne, jesienią 1739, każdy jednego dnia) ujmują słuchacza nieodpartym wdziękiem, melodyką i kunsztem, a jednocześnie prostotą i przystępnością.

Bilety 24