Wydarzenie

52. BFM – Musica Antiqua Europae Orientalis

festiwal

27.09.14 (sob.)

Sylwetka mężczyzny, trzymającego w dłoniach klarnet

Wykonawcy:

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Paul Esswood dyrygent
Artur Stefanowicz kontratenor/Orfeusz
Barbara Zamek-Gliszczyńska sopran/Eurydyka
Michał Sławecki kontratenor/Amor
Jan Łukaszewski przygotowanie Chóru

Repertuar:

Gluck – „Orfeusz i Eurydyka” (wykonanie estradowe)

Bilety:

Bilety do nabycia: w kasie biletowej Dworu Artusa w Toruniu, salonach Empik, w kasie biletowej FP oraz godzinę przed koncertem w Ratuszu Staromiejskim w Toruniu.
Sprzedaż internetowa: www.ebilet.pl

300. rocznica urodzin Christopha Willibalda Glucka

Christoph Willibald Gluck (1714–1787) był obok Mozarta najwybitniejszym twórcą operowym XVIII w. Z okazji przypadającej w bieżącym roku 300. rocznicy urodzin kompozytora – wielkiego ojca reformy opery klasycznej – na estradach festiwalowych w Bydgoszczy i Toruniu zaprezentowana zostanie wersja koncertowa opery Orfeusz i Eurydyka.

Gluck był synem leśniczego. Ojciec nie życzył sobie, aby syn kształcił się w kierunku muzycznym, dlatego ten, mając 13 lat, uciekł z domu do Pragi, gdzie pracował jako wędrowny muzykant i zaczął się kształcić. W 1736, dzięki pomocy księcia Francesco Saverio Melziego, wyjechał do Mediolanu, gdzie był uczniem Giovanniego B. Sammartiniego –kompozytora, organisty, kapelmistrza. Następnie w Londynie związał się z włoską trupą operową P. Mingottiego, z którą wędrował po Europie, najpierw jako śpiewak, następnie jako klawesynista i kapelmistrz. Od 1752 koncertmistrz, od 1754 kapelmistrz na dworze feldmarszałka ks. J.F. Sachsen-Hildburghausena w Wiedniu. W 1761 rozpoczął współpracę z włoskim librecistą-poetą Ranieri da Calzabigim, której owocem stały się przełomowe opery: Orfeusz i Eurydyka (Orfeo ed Euridice), Alceste, Parys i Helena ( Paride ed Elena). W 1774 wystawił w Paryżu operę Ifigenia w Aulidzie wg dramatu J.B. Racine’a, wzniecając sławny spór między zwolennikami opery francuskiej i włoskiej, znany pod nazwą „walki gluckistów i piccinistów”, w której ostatecznie odniósł zwycięstwo. Niewątpliwy talent Glucka oraz współpraca z największymi artystami to podstawowe czynniki, które sprawiły, że jego twórczość operowa spotkała się z szerokim oddźwiękiem u współczesnych. Jego dzieła wystawiane były w dwóch centralnych, najbardziej renomowanych ośrodkach kulturowych XVIII-wiecznej Europy, czyli w Wiedniu i Paryżu oraz w wielu innych teatrach europejskich, również w Polsce.

Christoph Willibald Gluck przeszedł do historii muzyki jako twórca reformy opery. Swe credo artystyczne zawarł w tezie, że należy „muzykę sprowadzić do jej właściwej funkcji służenia poezji poprzez oddanie ekspresji i sytuacji”. Kompozytor przełamał konwencję dramatyczno-muzyczną, jaka panowała w ówczesnej operze seria i uwydatnił czynnik dramaturgiczny. Swymi innowacjami objął balet i operę, wykorzystał zdobycze wypracowane z różnych gatunków muzycznych. Jego pierwsze dzieła sceniczne w duchu reformatorskim to balet Don Juan i właśnie Orfeusz i Eurydyka, 3-aktowa baśń muzyczna oparta na micie o Orfeuszu, której akcja toczy się w Grecji.

Melomanom bydgoskim i toruńskim zostanie przedstawione wykonanie koncertowe opery z udziałem Capelli Bydgostiensis, Scholi Cantorum Gedanensis zaliczanej do najznakomitszych chórów w Polsce pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego, który jest postrzegany jako jeden z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej oraz znakomitych solistów śpiewaków, zaś całość poprowadzi legendarny artysta z Wielkiej Brytanii – Paul Esswood, jeden z czołowych kontratenorów świata, który od wielu lat prowadzi również działalność dyrygencką. W Orfeusza wcieli się kontratenor Artur Stefanowicz, solista wielu słynnych scen operowych świata, który zdołał olśnić bydgoską publiczność, występując w ostatnich latach we wspólnych kreacjach, głównie muzyki barokowej, z Esswoodem i bydgoskimi kameralistami. Partie Eurydyki realizować będzie Barbara Zamek-Gliszczyńska, sopran, od 5. roku życia związana z operą, od 2010 jest studentką Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, laureatka wielu prestiżowych konkursów wokalnych polskich i zagranicznych. W roli Amora wystąpi Michał Sławecki bardzo utalentowany 26-letni kontratenor sopranowy, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie w klasie A. Stefanowicza.

Paul_esswood
Barbara_Zamek_-_gliszczyska
stefanowicz2_200x259_4659b73e96cbf360653cb8ad63d79c5a
micha_sawecki_1_autor_anita_wsik
Jan_Lukaszewski_fot_Pawel_Matuszewski
Bilety 24