Wydarzenie

53. BFM – Chopin–Paderewski artyści świata

festiwal

18.09.15 (pt.)

Sylwetka mężczyzny, trzymającego w dłoniach klarnet

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Marek Pijarowski
 dyrygent
Julia Kociuban
fortepian – pierwsza Polka w historii półfinalistką Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie (2015)
Paweł Kowalski
 fortepian

Repertuar:

Szostakowicz – Uwertura uroczysta op. 96
Chopin – Koncert fortepianowy f-moll
Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll

Bilety:

Bilety do nabycia na www.ebilet.pl oraz w kasie biletowej FP
oraz w Biurze Podróży urlopy.pl ul. Magnuszewska 6, Bydgoszcz
tel. 52 320 52 29; e-mail: bydgoszcz@urlopy.pl

Na kartach historii i kultury polskiej Chopin i Paderewski zapisali się jako postaci wybitne, nadzwyczaj ważne, których dzieło życia – uniwersalne i ponadczasowe, naznaczone geniuszem oraz głębokim patriotyzmem – niezmiennie i wyraźnie wyciska swe piętno na naszej współczesności. Fryderyk Chopin uważany jest za największego kompozytora polskiego, ale rola jego muzyki – do której nawiązywali prawie wszyscy polscy kompozytorzy i wielu innych europejskich twórców przez wiele następnych pokoleń – zdecydowanie wykraczała poza samą muzykę. Zdaniem niemieckiego muzykologa Alfreda Einsteina oddziaływanie Chopina było wyjątkowe: „Znajdował on naśladowców nie tylko w Warszawie, lecz od Północy do Południa, od Oslo do Palermo, od Wschodu do Zachodu, od Petersburga do Paryża. Podobnie jak żaden kompozytor muzyki symfonicznej XIX wieku nie mógł nie dostrzec Beethovena, tak żaden kompozytor muzyki fortepianowej po roku 1830 nie mógł pominąć Chopina”. Chopin, „poeta fortepianu”, emigrant zniewolonego kraju swoją samotność i nostalgię zamienia w liryczne, wyrafinowane muzyczne frazy. Wiekopomna, bardzo polska muzyka Chopina wzrusza nas, inspiruje, często przypomina Polakom na obczyźnie o ich korzeniach i jest podziwiana przez cały świat. Chopinowskie dzieła, zwłaszcza Mazurki i Polonezy, traktowane były jako synonim polskości, odwoływano się do nich w momentach o specjalnej wymowie patriotycznej. Patriotyczną wymowę Chopinowskich dzieł odczytywali nie tylko Polacy. Robert Schumann w 1836 na łamach „Neue Zeitschrift für Musik” napisał: „Gdyby potężny samowładny monarcha z północy wiedział, jak niebezpieczny wróg grozi mu w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zabroniłby tej muzyki. Dzieła Chopina to armaty ukryte w kwiatach”. Do licznego grona miłośników, największych propagatorów i najwybitniejszych wykonawców muzyki Chopina należał patron Filharmonii bydgoskiej Ignacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor, wielki mąż stanu, premier Polski, działacz niepodległościowy, profesor warszawskiego konserwatorium. Twórczość mistrza Fryderyka była też wykonywana przez kilkadziesiąt lat w opracowaniach Paderewskiego, który w setną rocznicę urodzin Chopina powiedział tak: „Zabraniano nam Słowackiego, Krasińskiego, Mickiewicza. Nie zabraniano nam Chopina. A jednak w Chopinie tkwi wszystko, czego nam wzbraniano: barwne kontusze, pasy złote lite, posępne czamarki, krakowskie rogatywki, szlachecki brzęk szabel, naszych kos chłopskich połyski, jęk piersi zranionej, bunt spętanego ducha, krzyże cmentarne, przydrożne wiejskie kościółki, modlitwy serc stroskanych, niewoli ból, wolności żal, tyranów przekleństwo i zwycięstwa radosna pieśń […]”. Wielotorowa działalność wyróżniała I.J. Paderewskiego spośród grona największych osobowości świata kultury i polityki. Był człowiekiem wielkiego serca i rozumu, hojnym filantropem, bezmiernie oddanym sprawom ojczyzny. Dla Polski – nieobecnej przez 123 lata (1795–1918) na politycznych mapach Europy zasługi Paderewskiego są bezcenne, bowiem niestrudzenie zabiegał o przywrócenie jej niepodległości i dzięki niemu zaowocowało to historycznym Traktatem wersalskim. Paderewski przywiązywał ogromną wagę do zasad demokracji, które są podstawą współczesnego społeczeństwa. Wyjątkowy talent wsparty wytrwałą i systematyczną pracą wyniósł artystę na szczyty światowej kariery muzycznej. Festiwalowy wieczór wypełnią fortepianowe dzieła polskich mistrzów w interpretacji wschodzącej gwiazdy polskiej pianistyki 23-letniej Julii Kociuban, która jako pierwsza Polka w historii została półfinalistką tegorocznego Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, oraz zaliczanego do ścisłego grona najbardziej cenionych i wszechstronnych pianistów – Pawła Kowalskiego. Na wstępie koncertu zabrzmi jedno z najpopularniejszych dzieł Szostakowicza „Uwertura uroczysta”. Orkiestra Symfoniczna FP, wirtuozi klawiatury pod dyrekcją szefa dyrygenta poznańskich filharmoników – maestro Marka Pijarowskiego, poniosą słuchaczy w sentymentalną, patriotyczną podróż.

Bilety 24