Wydarzenie

53. BFM – Specjalni goście festiwalu

14.09.15 (pon.)

Sylwetka mężczyzny, trzymającego w dłoniach klarnet

Wykonawcy:

Chór Cerkiewny Moskiewskiego Patriarchatu
DREWNERUSSKIJ RASPIEW
Anatolij Grindenko kierownictwo artystyczne

Bilety:

Bilety w cenie 10 zł w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”

Chór Cerkiewny Moskiewskiego Patriarchatu „DREWNERUSSKIJ RASPIEW” pod kierownictwem artystycznym Anatolija Grindenki został założony w 1983 w Zagorsku (obecnie Siergijew Posad) w Ławrze Troicko-Siergijewskiej (klasztor św. Trójcy pod wezwaniem św. Sergiusza), jednego z najważniejszych ośrodków religijnych Rosji. Chór kultywuje staroruskie i bizantyjskie tradycje sztuki wokalnej. Przeważającą część repertuaru stanowią anonimowe śpiewy cerkiewne z XVI–XVII wieku. Dzięki licznym koncertom i nagraniom płytowym chór zyskał popularność w kraju i za granicą. W 1988 otrzymał pierwszą nagrodę na Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce. Wystąpił w większości krajów europejskich, a w 2005 zadebiutował w USA występem w nowojorskim Lincoln Center. Nagrał do tej pory 10 płyt. Paul Hillier, jeden z czołowych chórmistrzów brytyjskich i baryton, powiedział, że na bezludną wyspę z pewnością zabrałby jedną z płyt wydanych przez Chór Anatolija Grindenki. Anatolij Grindenko, wirtuoz kontrabasu i violi da gamba, ukończył Moskiewskie Konserwatorium. W latach 80. był w Rosji jednym z pierwszych muzyków grających na instrumentach historycznych. Zainteresował się również starymi manuskryptami muzycznymi z biblioteki Moskiewskiej Akademii Duchownej. Były one przepisanymi w XVII wieku zapisami muzycznymi reprezentującymi tzw. znammieny raspiew, tj. tradycję i styl śpiewu liturgicznego, który datuje się jeszcze z XI wieku. Postanowił skompletować te unikalne manuskrypty, opracować je i stworzyć chór kameralny, który będzie możliwie najwierniej je odtwarzać. Jak podkreślił w jednym z wywiadów prasowych: „nie chcę być interpretatorem tej najdawniejszej muzyki. Chcę ją po prostu najpełniej oddać w oryginalnej formie i stylu, a sprawy interpretacji pozostawiam słuchaczom”.

Bilety 24