Wydarzenie

Argentyńskie rytmy

2009-04-22
filharmonia

22.04.09 (śr.)

Wykonawcy:

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Tadeusz Wicherek
 dyrygent
Piotr Kopietz bandoneon, akordina
Mateusz Szemraj gitara klasyczna
Rafał Rutkowski prowadzenie

Repertuar:

Piazzolla – Koncert podwójny „Hommage à Liège”
Piazzolla – Oblivion
Piazzolla – La Muerte del Ángel
oraz popularne miniatury Manciniego i Andersona

Kopietz

Środowy wieczór upłynie w Filharmonii w nastroju rytmów argentyńskich. Utwory Astora Piazzolli przeniosą nas w klimat żywiołowej muzyki latynoamerykańskiej. Astor Piazzolla (ur. 11 marca 1921 w Mar del Plata w Argentynie, zm. 4 lipca 1992 w Buenos Aires) – kompozytor, wirtuoz bandeonu. Był jedynym dzieckiem Vincentego Piazzolli i Asunty Mainetti, emigrantów, którzy przyjechali do Argentyny z miejscowości Trani we Włoszech. W 1925 rodzina przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie mieszkała do 1936. Mając 8 lat Astor dostał od ojca pierwszy bandoneon, a cztery lata później podjął naukę u Beli Wildy, wybitnego węgierskiego pianisty, ucznia Siergieja Rachmaninowa. Piazzolla powiedział o nim później: dzięki niemu pokochałem Bacha.

Z towarzyszeniem Capelli Bydgostiensis zaprezentują się młodzi, utalentowani soliści, którzy znają się doskonale z czasów studiów – Piotr Kopietz i Mateusz Szemraj (w zeszłym roku ukończyli Akademię Muzyczną w Warszawie), a obecnie grają razem w zespole Sentido del Tango. Piotr Kopietz w roku akademickim 2005/2006 w ramach stypendium naukowego studiował w Universität für Musik und darstellende Kunst Graz w Austrii w Klasie Akordeonu prof. Janne Rättyä. Jest laureatem kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. w Przemyślu, Lublinie, Chełmie, Mławie, Sanoku, Klingenthal (Niemcy), Castelfidardo (Włochy). Piotr Kopietz należy do grona kilku muzyków w Polsce, grających na narodowym instrumencie argentyńskim – bandoneonie (rodzaj harmonii ręcznej, często mylony z akordeonem) oraz jest jedynym w Polsce artystą koncertującym na francuskiej akordinie (instrument dęty klawiszowy).

Mateusz Szemraj gra na gitarze elektrycznej oraz instrumentach etnicznych, m.in. lutni arabskiej (al oud), lutni perskiej (tar). Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych. Pobierał lekcje mistrzowskie u takich muzyków jak Sergio Assad, Jorge Cardoso, Abel Carlevaro, David Russell czy Pavel Steidl. Współpracował z orkiestrami warszawskiej Opery Narodowej i Filharmonii Narodowej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Sinfonietty Cracovii.

Bilety 24