Wydarzenie

Barokowe impresje

filharmonia

27.11.13 (śr.)

Sylwetka mężczyzny, trzymającego w dłoniach klarnet

Wykonawcy:

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Jan Miłosz Zarzycki dyrygent
José Adolfo Alejo Solis altówka (Meksyk)

Repertuar:

Telemann – Fantazja „Don Kichot”
Telemann – Koncert na altówkę i orkiestrę smyczkową
Czyż – Canzona di barocco
Grieg – Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga”

Bilety:

Bilety do nabycia na www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP

Koncert kameralistów poprowadzi Jan Miłosz Zarzycki, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Absolwent Marka Pijarowskiego studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty, jak S. Ozawa, K. Masur, C. Abbado. Jest również absolwentem Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach – jako skrzypek jest laureatem licznych konkursów muzycznych. Solista koncertu José Adolfo Alejo Solis urodził się w Cuernavaca w Meksyku. Był wybitnym studentem New York University (w klasach skrzypiec i altówki). Meksykański wirtuoz sam mówił o sobie: „Jestem poświęcony muzyce kameralnej” i zgłębiał tajniki musique de chambre, współpracując ze znakomitymi zespołami, jak m.in.: Borromeo String Quartet, Pacifica Quartet, Juilliard Quartet, zaś rozwinął intensywną działalność w kameralistyce u boku takich sław, jak Rita Porfirian, Gwendolyn Masin, Emanuel Salvador, Anton Miller, Edward Arron czy Roberta Trainini.

W tym koncercie usłyszymy utwory wybitnego twórcy muzyki niemieckiego baroku Georga Philippa Telemanna (1681–1767). Kompozytor piastował wiele stanowisk, w tym muzyka nadwornego i kapelmistrza na dworze Promnitzów w Żarach i Pszczynie, stąd w latach 1704–1707 był w miesiącach letnich częstym gościem w Pszczynie. Jak pisze w swojej autobiografii, w Pszczynie i Krakowie poznał muzykę polską w całym jej pięknie. U współczesnych zyskał uznanie nie tylko jako jeden z największych kompozytorów (zdaniem niektórych przyćmiewający sławą nawet Jana Sebastiana Bacha), lecz także jako organista i kapelmistrz. Jest uważany za najbardziej płodnego kompozytora wszystkich czasów, pozostawił ogromne liczbowo dzieło: kilkaset uwertur, koncerty, około 1000 suit orkiestrowych, opery, msze, pasje, oratoria klawesynowe, sonaty, fantazje i fugi. Np. sonaty skrzypcowe i suita Partie polonaise nawiązują do polskich tańców, którymi Telemann zetknął się podczas pobytu w Żarach a także na Śląsku w Pszczynie oraz w Krakowie. Ponadto zabrzmi Canzona di barocco, polskiego kompozytora Henryka Czyża (1923–2003). Utwór nie tylko brzmieniem, ale i samą nazwą nawiązuje do epoki baroku. „Staram się tutaj kroczyć śladami dawnych mistrzów, co nie jest wbrew pozorom ani takie łatwe, ani ogólnie dostępne” – mówił o utworze sam kompozytor. Na zakończenie koncertu kameraliści zagrają Suitę „Z czasów Holberga” Edwarda Griega (1843–1907). Utwór ten stylizowany jest na suitę barokową z elementami rokoko i tchnie w klasyczne formy ducha romantycznej poezji.

Bilety 24