Wydarzenie

Capella Bydgostiensis

filharmonia

19.05.06 (pt.)

Wykonawcy:

Wiesław Kwaśny dyrygent
Adam Wodnicki fortepian

Mozart – Uwertura do opery „Wesele Figara”
Beethoven – III Koncert fortepianowy c-moll
Mozart – Symfonia A-dur KV 201

Wodnicki

Nazywany „fenomenalnym pianistą” i „muzyczną gwiazdą” Adam Wodnicki prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solista i kameralista głównie na terenie Ameryki Północnej, Europy i Dalekiego Wschodu. Pianista uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie Jana Hoffmana w krakowskiej Akademii Muzycznej; studiował również u Guido Agostiego w Sienie (Włochy) oraz u György Seboka w Indiana University w Bloomington (USA). Artysta był trzykrotnie stypendystą Towarzystwa im. Chopina w Warszawie; otrzymał także trzy nagrody na VIII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Dokonał szeregu nagrań płytowych, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki, np. wydany przez firmę Altarus kompakt z muzyką Paderewskiego został oceniony jako „nagranie mistrza fortepianu”. W latach 1973–1977 pianista był asystentem, a później adiunktem Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1980 został wykładowcą fortepianu głównego w University of North Texas College of Music, gdzie obecnie jest profesorem. Do grona jego studentów zalicza się szereg laureatów konkursów pianistycznych. Artysta prowadzi wykłady i kursy mistrzowskie dla nauczycieli i studentów; jest również jurorem konkursów pianistycznych. W interpretacji gościa ze Stanów usłyszymy Beethovenowski III Koncert fortepianowy c-moll, który już wyraźnie zapowiada okres romantyzmu. Po raz pierwszy w historii koncertu instrumentalnego współzawodnictwo partii solowej i orkiestrowej podporządkowane zostało symfonicznej zasadzie. Orkiestra nie tylko akompaniuje, lecz bierze czynny udział w akcji muzycznej, której podlega też solista.

Ponadto w tym koncercie kolejny akcent Roku Mozartowskiego – kameraliści pod batutą swego szefa, znakomitego skrzypka i dyrygenta Wiesława Kwaśnego wykonają dwa utwory mistrza Amadeusza. Wpierw Uwertura do opery Wesele Figara. Ta krótka, żywiołowa kompozycja nie wykorzystuje żadnych elementów opery, jest samodzielnym utworem, który jednak kapitalnie wprowadza w nastrój i sens akcji scenicznej. Na koniec Symfonia A-dur, która należy do najciekawszych i najpiękniejszych w młodzieńczej twórczości Mozarta. Utrzymana jest zasadniczo w pogodnej atmosferze, zawoalowanej chwilami lirycznym wzruszeniem.

Ceny biletów: 15zł, 25zł

Bilety 24