Wydarzenie

Cygańskie inspiracje

2010-02-12
filharmonia

12.02.10 (pt.)

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Eugene Tzigane dyrygent
laureat I nagrody oraz nagrody specjalnej Filharmonii Pomorskiej VIII Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Katowicach (2007)
JoAnna Farrer skrzypce
amerykańska solistka występująca z wieloma znanymi orkiestrami (Göteborgs Symfoniker, Philadelphia Orchestra, Orpheus Chamber Orchestra) i dyrygentami (James Conlon, James DePreist, Maestro Lorin Maazel)
Tara Erraught mezzosopran
zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Jakub Pustina International Singing (Czechy), laureatka konkursu Veronica Dunne International, gdzie otrzymała nagrodę Dermott Troy dla najlepszej Irlandzkiej wokalistki
Urszula Guźlecka prowadzenie

Repertuar:

KodályTańce z Galanty
Bizet – fragmenty z opery „Carmen”
RavelTzigane na skrzypce i orkiestrę
J. Strauss
Uwertura do operetki „Baron Cygański”
Liszt
Rapsodia węgierska nr 2

POŻEGNANIE KARNAWAŁU

 Sprzedaż Internetowa biletów na koncert: www.eBilet.pl

Od XIV wieku cygańska muzyka wraz z taborami wędrowała po Europie, przenikając do folkloru ludów, m.in. węgierskiego (orkiestry smyczkowe), rosyjskiego (chóry, solowy romans z towarzyszeniem gitary) czy hiszpańskiego (canto flamenco). Istnieją cechy wspólne dla całej muzyki cygańskiej: skale (skale cygańskie) z typowym interwałem sekundy zwiększonej oraz charakterystyczny styl wykonawczy (improwizacja, silna ekspresja, ozdabianie melodii ornamentami, rubato, zmiany w tempie i rytmie wykonywanego utworu oraz zmiany dynamiczne). Cygańskie nuty zaskarbiły sobie szybko ludzkie serca, ponadto dostarczały okazji do tańców, które są szybkie i pełne temperamentu. Najlepszym przykładem jest tutaj gorący, węgierski  csárdás, czyli taniec z tawerny. Bogata tradycja muzyczna Romów zainspirowała też kompozytorów muzyki poważnej, i ten koncert, żegnający już czas zabaw karnawałowych,  wypełnią właśnie utwory, w których wyraźnie słychać – zawsze rozpoznawalne – tematy cygańskie. Symfoników ponownie poprowadzi Eugene Tzigane (omen nomen! należy wspomnieć, iż „Cygan”  to pseudonim artystyczny ojca Eugene’a, tancerza, który obecnie służy młodemu dyrygentowi jako nazwisko). Partie wokalne usłyszymy w interpretacji Tary Erraught (mezzosopran) zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Jakub Pustina International Singing (Czechy) oraz  laureatki Konkursu Veronica Dunne International, gdzie otrzymała nagrodę Dermott Troy dla najlepszej Irlandzkiej wokalistki. Śpiewaczka studiuje w Royal Academy of Music Irlandii w Dublinie i stale rozwija swe umiejętności wokalne pod pedagogiczną opieką  renomowanych artystów. Jej popisowe role operowe, to m.in.  Cherubin w Weselu Figara, Dorabella w Cosi fan tutte Mozarta, Ruggerio w Alcina Haendla, Stefano w Romeo i Julii Gounoda i Dido w Dydonie i Eneaszu Purcella. Z kolei partie solowe skrzypiec wykona JoAnna Farrer. Młoda skrzypaczka jest  już bardzo poszukiwaną kameralistką, solistką i muzykiem orkiestrowym w USA i za granicą. Nieprzeciętnie utalentowana już w wieku 7 lat została przyjęta jako stypendystka do prestiżowej uczelni – Juilliard School of Music.  Swój kunszt gry osiągnęła pod opieką takich mistrzów, jak Isaac Perlman (jeden z najwybitniejszych skrzypków ostatniego dwudziestolecia) czy sławny  Pinchas Zukerman. Arystka  ma szeroki zakres  repertuaru, zwłaszcza w dziedzinie klasycznej muzyki kameralnej, występowała jako solistka z czołowymi orkiestrami USA i Europy. Jako koncertmistrz, pracowała z takiej klasy dyrygentami,  jak James Conlon, James DePreist i Lorin Maazel. Niedawno uzyskała dyplom magistra w Juilliard School of Music pod kierunkiem Glenna Dicterowa, uznanego wiolinisty, koncertmistrza Filharmonii Nowojorskiej.

Bilety 24