Wydarzenie

Dzień Europy

filharmonia

07.05.10 (pt.)

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Jerzy Swoboda
 dyrygent
Elżbieta Karaś-Krasztel fortepian
Katarzyna Trylnik sopran
Joanna Dobrakowska alt
Adam Węgliński tenor
Patryk Rymanowski bas
Sylwester Matczak przygotowanie Chóru
Bernard Mendlik współpraca

Repertuar:

F. Ries – Koncert fortepianowy Es-dur op. 42
Mozart – Msza C-dur „Koronacyjna” KV 317

Bilety:

Sprzedaż internetowa biletów na koncert: www.ebilet.pl

Koncert pod patronatem Piotra Całbeckiego
Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego

flagi

„Świętowanie Dnia Europy jest czymś szalenie sympatycznym, bo ten dzień kojarzy się nam wyłącznie z sukcesami”  – uważa  europosłanka Róża Thun. Jej zdaniem, historia UE to historia, w której nie ma dramatów, ofiar, cierpienia, strat. – „To nie jest święto dla elit, polityków, partii – to jest święto, które dotyczy każdego z nas, wszystkich mieszkańców Unii Europejskiej”. Uroczyste obchody Dnia Europy przypominają o dacie 9 maja 1950, kiedy to Robert Schuman, francuski minister spraw zagranicznych w latach 1948–1952, ogłosił swoją deklarację – plan Schumana. Plan ten dotyczył powołania pierwszej organizacji koordynującej współpracę państw w górnictwie i hutnictwie, Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, i uważany jest dziś za „pierwszą konkretną podstawę Federacji Europejskiej”. Państwa członkowskie Unii Europejskiej świętują w tym dniu, obchodzą tę datę równie uroczyście Polacy.

W Filharmonii po raz kolejny uczcimy Dzień Europy muzyką – specjalnym koncertem. Na program złożą się dzieła dwóch  kompozytorów – Ferdinanda Riesa oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta. F. Ries (1784–1838), przyjaciel i kopista Beethovena tworzył głównie muzykę „salonową”, nacechowaną elegancją, finezją rytmu i harmonii. Dużą popularność w Europie zdobyły jego utwory fortepianowe (koncerty, sonaty wariacje, ronda, fantazje), wykonywał je m.in. młody Fryderyk Chopin. W Filharmonii usłyszymy Koncert fortepianowy Es-dur Riesa w interpretacji Elżbiety Karaś-Krasztel. Pianistka po uzyskaniu dyplomu w Akademii Muzycznej w Warszawie, kształciła się dalej pod kierunkiem sławnych wirtuozów i wybitnych pedagogów: Wiktora Mierżanowa (Konserwatorium Moskiewskie) oraz Istvana Lantosa (profesora Akademii Muzycznej w Budapeszcie). Była wielokrotną stypendystką Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, ma na swoim koncie dyplomy i wyróżnienia m.in. konkursów w Atenach, Moskwie i Warszawie. Koncertowała w wielu krajach Europy oraz w Kanadzie i Australii. Współpracuje jako solistka z Polską Orkiestrą Kameralną i orkiestrą Sinfonia Varsovia. Dokonała licznych nagrań dla PR i TV, nagrała również płyty z muzyką Mozarta dla niemieckiej firmy Aperto. Repertuar pianistki obejmuje pozycje bardzo rzadko pojawiające się w programach koncertowych, wiele uwagi poświęca również muzyce polskiej. Oprócz obszernego repertuaru Chopinowskiego gra utwory Paderewskiego, Zarębskiego oraz Malawskiego. Ostatnio współpracuje z kwartetem „Prima Vista,” wykonując kameralne wersje koncertów Bacha, Mozarta i Chopina.

Za pulpitem dyrygenckim stanie Jerzy Swoboda, ceniony polski mistrz batuty. W swej bogatej biografii odnotował pracę z najlepszymi orkiestrami w Polsce i za granicą, koncertując w wielu krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Korei Płd., Meksyku, Japonii, Tajwanie. Współpracował z artystami tej klasy, co Lord Y. Menuhin, G. Kremer, J. Frantz, M. Petri. Pod jego batutą Orkiestra Symfoniczna, stale współpracujący z FP Chór Akademicki UKW oraz  uznani, młodzi wokaliści zaprezentują Mszę C-dur „Koronacyjną” Mozarta. Utwór ten skomponowany został na użytek katedry w Salzburgu, przypuszczalnie z okazji Świąt Wielkanocnych, bądź na uroczystość koronacji cudownego obrazu Matki Boskiej w odpustowej miejscowości Maria-Plein koło Salzburga. Nie za długa (27’), w miarę poważna, świetnie brzmiąca oraz  świeżość motywów melodycznych – to jej główne cechy, które zadecydowały, że obok „Requiem” i motetu „Exsultate, Jubilate” należy do najczęściej wykonywanych utworów kościelnych. 

Partie solowe w tym utworze wykonają: Katarzyna Trylnik  (sopran), ceniona polska sopranistka. W 1999 ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie otrzymując przyznane wówczas po raz pierwszy najwyższe odznaczenie uczelni Medal „Magna Cum Laude. Laureatka wielu prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych między innymi na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (Nagroda Specjalna, 1997), XXXII Międzynarodowym Konkursie im. Antonina Dvořáka w Karlovych Varach (II Nagroda, 1997), III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (III Nagroda, 1998). Finalistka XLII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Tuluzie i VII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Bilbao. Katarzyna Trylnik występowała w teatrach operowych Bremy, Monachium i Frankfurtu. Śpiewała na scenach i estradach Augsburga, Dubaju, Moskwy (Teatr Bolszoj), Münster, Paryża, Wilna i na Sycylii oraz w większości polskich filharmonii i sal koncertowych; Joanna Dobrakowska (alt), absolwentka Akademii Muzycznej we  Wrocławiu oraz klasy maestry Heleny Łazarskiej (Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu), laureatka nagród oraz wyróżnień w konkursach wokalnych w Warszawie, Nowym Sączu, Trnavie i Bydgoszczy; tenor Adam Węgliński, student Piotra Kusiewicza w Akademii bydgoskiej brał udział w licznych festiwalach, koncertach i przedstawieniach operowych, w latach 2006-2008 pracował na stanowisku solisty śpiewaka w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, jest finalistą i laureatem wielu konkursów wokalnych, w 2009 został laureatem1. Letniej Akademii Śpiewu, Patryk Rymanowski, bas baryton, „charakteryzujący się  ładnym w barwie głosem,  dobrą techniką, i dużą muzykalnością, i wreszcie osobistym urokiem”,  student Akademii Muzycznej w Poznaniu, laureat krajowych konkursów wokalnych oraz na Słowacji, od 2007 współpracuje z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.  

rmf_classicnowe
Bilety 24