Wydarzenie

Filharmonia pod gwiazdami – koncert plenerowy

Filharmonia

13.08.21 (pt.) godz. 20.30

Liczba miejsc ograniczona.

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Paweł Kapuła – dyrygent

Koncert towarzyszyć będzie oficjalnej uroczystości nadania imienia Krzysztofa Pendereckiego placowi pomiędzy gmachem Filharmonii Pomorskiej a skwerem Krzysztofa Komedy, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy z 30 czerwca 2021. 29 marca br. minęła 1. rocznica śmierci Maestro Pendereckiego, Honorowego Obywatela Bydgoszczy, którego Filharmonia Pomorska miała zaszczyt wielokrotnie gościć zarówno w roli dyrygenta, jak i prezentować jego wybitne dzieła, które nadal zajmują istotne miejsce w planach artystycznych Instytucji.

Koncert „Filharmonia pod gwiazdami” wypełnią przeboje popularnego repertuaru symfonicznego.
Trzy utwory w dawnym stylu przenoszą w czasy Bacha, Händla, Boccheriniego i Mozarta. Pochodzą z muzyki napisanej przez Pendereckiego do filmów: liryczna i tonalna Aria pochodzi z dokumentu „Passacaglia na Kaplicę Zygmuntowską”, zaś dwa Menuety z kultowego obrazu Wojciecha Jerzego Hasa pt. „Rękopis znaleziony w Saragossie”.

Pełna rozmachu, kunsztowna Uwertura do opery „Wilhelm Tell” (1829), ostatniego dzieła scenicznego Rossiniego, którym kompozytor sięgnął szczytu, lecz bardzo rzadko wystawianego z uwagi na trudności wykonawcze, wciąż cieszy się wielką popularnością. Z kolei „potoczyście melodyjna” Uwertura do „Cyrulika sewilskiego”, wcześniejszej opery Rossiniego (1816), porywa niezmiennie ogniem i werwą oraz „genialnym w swej prostocie i lekkości ujęciem”.

Opera Carmen Bizeta jest jedną z najważniejszych i najbardziej ulubionych oper w historii muzyki. Jej premiera z uwagi na kontrowersyjną fabułę nie przyniosła zrazu sukcesu, ale muzyka ostatecznie zwyciężyła. Nie dające się zapomnieć piękne, płomienne melodie opery, znajdują do dziś rzesze wielbicieli.

Ujmujące, arcymelodyjne „Tańce połowieckie” z II aktu opery „Kniaź Igor” to najpopularniejsze dzieło orkiestrowe Borodina. Oparte na kilku orientalnych tematach jest traktowane jako samodzielny, zamknięty w sobie utwór symfoniczny.

„Tańce węgierskie” to cykl 21 utworów, nawiązujący do węgierskich motywów ludowych, ale Brahms połączył je ze swoją indywidualną techniką, stylem oraz smakiem; należą do najpopularniejszych jego kompozycji. Najbardziej znany. Taniec nr 5, o żywiołowym, radosnym i nieco egzotycznym nacechowaniu, oparty został na czardaszu „Bártfai emlék”.

Dwie suity „Peer Gynt” Griega – „Chopina Północy”, wybitnego norweskiego kompozytora epoki romantyzmu – powstały z muzyki do wybranych scen dramatu Ibsena pod tym samym tytułem. Suity, które osiągnęły większą sławę niż sam spektakl, są atrakcyjne dla melomanów: nawiązują do norweskiego folkloru, posiadają także wątki orientalne oraz baśniowe.

Słynne Ravelowskie „Bolero” trwa zaledwie 15 min, ale nieustannie elektryzuje kolejne pokolenia słuchaczy. Utwór, który z założenia miał służyć za podkład do widowiska baletowego, powstał w 1927 i dedykowany został słynnej wówczas tancerce Idzie Rubinstein.

Fotorelacja z koncertu:

Bilety 24