Wydarzenie

Koncert pasyjny

filharmonia

18.03.08 (wt.)

Wykonawcy:

Ensemble Club Europa pod kierownictwem Doroty Cybulskiej-Amsler w składzie:
Nicolas Mazzoleni, I skrzypce
Stephanie Erös, II skrzypce
Martine Schnorhk, altówka
Justyna Rekść – Raubo, wiolonczela
Dorota Cybulska-Amsler, klawesyn
Artur Stefanowicz, kontratenor

Repertuar:

Lamentacje:
J. H. Schmelzer
– Lamento sopra la morte di Ferdinando III
J. Ch. Bach – Lamento „Ach, daß ich Wassers gnug hätte”
J. G. Janitsch – Sonata da camera op. 5
J. D. Zelenka – Lamentatio II zum Gründonnerstag
A. Vivaldi – Sonata a quatro „Al Santo Sepulcro”
A. Vivaldi – Stabat Mater

Stefanowicz

„Qui se ressemble – s’assemble”
wedle tej dewizy – ludzie o podobnych charakterach jednoczą swe działania. Dorota Cybulska-Amsler i Artur Stefanowicz postanowili zjednoczyć swe wysiłki w odkrywaniu zapomnianej literatury muzycznej XVII i XVIII wieku. W tym celu skoncentrowali wokół siebie grupę przyjaciół, z których wszyscy działają w najlepszych europejskich zespołach barokowych i należą do czołówki instrumentalistów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki tej epoki.

Dorota Cybulska-Amsler (klawesyn i kierownictwo muzyczne) – jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie. Jako laureatka Konkursu Młodych Talentów w Słupsku otrzymała stypendium rządu francuskiego na studia w Paryżu, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem słynnych klawesynistów: Huguette Dreyfus i Kenetha Gilberta. Następnie rozpoczęła studia w Konserwatorium w Genewie w klasie klawesynu Christiany Jaccottet, które ukończyła z pierwszą nagrodą. W 1983 wygrała Międzynarodowy Konkurs Klawesynowy w Brugii, który otworzył jej wiele sal koncertowych Europy. Występowała na wielu festiwalach muzycznych, m. in. we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Polsce, z takimi zespołami, jak Ensemble 415 Chiary Banchini, orkiestrami kameralnymi Lozanny i Genewy, Orchestre de la Suisse Romande czy The Chamber Orchestra of Europe. Dokonała wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Jej poszukiwania muzykologiczne repertuaru XVII wieku pozwoliły m. in. na pierwsze nagranie utworów J. J. Fuxa, które spotkało się ze znakomitym przyjęciem przez krytyków muzycznych. Dorota Cybulska koncertuje również w Polsce, występowała m. in. na festiwalach Wratislavia Cantans czy w Łańcucie, na Zamku Królewskim w Warszawie i na Wawelu zarówno jako solistka i kameralistka z takimi solistami, jak Jadwiga Rappé czy Artur Stefanowicz. Jest profesorem klasy klawesynu w Konserwatorium w Genewie.

Kontratenor Artur Stefanowicz zdołał olśnić bydgoską publiczność, występując w ostatnich latach kilkakrotnie we wspólnych kreacjach z Paulem Esswoodem i Capellą Bydgostiensis. Jest absolwentem wydziału wokalnego warszawskiej Akademii Muzycznej (1991), gdzie studiował pod kierunkiem Jerzego Artysza, następnie naukę śpiewu kontynuował u Paula Esswooda i Jadwigi Rappé. Jest zdobywcą I nagrody im. Rauzziniego Międzynarodowego Mozartowskiego Konkursu Wokalnego w Wiedniu (1990) oraz laureatem II nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w ‘s-Hertogenbosch (1991). Od 1991 koncertował z wieloma znanymi orkiestrami i zespołami zarówno polskimi, jak i wielu krajów Europy, pracując z dyrygentami tej klasy, co Karol Teutsch, Leopold Hager, Philippe Entremont, Christophe Coin, Roy Goodman, Noel Davies, Sir Charles Mackerras, Gennadij Rożdiestwienskij, René Jacobs czy Andrey Boreyko. Występował na wielu słynnych scenach operowych Europy (Paryż, Amsterdam, Marsylia, Londyn, Berlin) a także za oceanem – w USA, Kanadzie i na Tajwanie. Artur Stefanowicz nagrał CD dla Polskich Nagrań, POLmusic i Elysium Records, BMG/Arte Nova Classics, PolyGram Polska, Erato, Eufoda, Koch Classics, Hungarotonu. Artysta dokonał również wielu rejestracji archiwalnych dla Polskiego Radia.

W programie Lamentacje ponadto udział wezmą:
Nicolas Mazzoleni (skrzypce barokowe) – ukończył Konserwatorium w Lyonie, obecnie I skrzypek w zespole Marca Minkowskiego Les Musiciens du Louvre, stale współpracuje również z takimi zespołami, jak Les Talens Lyriques (Christophe Rousset), Ensemble Vocal et Instrumental de Lausanne (Michel Corboz), La Grande Ecurie et la Chambre du Roy (Jean-Claude Malgoire), Les Arts Florissants (William Christie) czy European Union Baroque Orchestra. Nicolas Mazzoleni prowadzi również swój własny zespół Collegium Baroque.

Stephanie Erös (skrzypce barokowe) – studiowala u Odile Eduard i Florence Malgoire oraz w klasie Chiary Banchini w Schola Cantorum w Bazylei, stale współpracuje z zespołem Ensemble 415, Cantatio, Ensemble Vocal et Instrumental de Lausann, A Corte Musical oraz dyrygentami: Gabriel Garrido, Alan Curtis czy Roberto Gini. Naucza gry na skrzypcach barokowych w Conservatoire Populaire w Genewie.

Justyna Rekść – Raubo (altówka barokowa) – jest laureatką II nagrody i Wyróżnienia na II Warszawskim Konkursie Wiolonczelowym w 1989 roku. Ukończyła warszawską Akademię Muzyczną im. F. Chopina. Stypendystka Fundacji im. S. Batorego (udział w warsztatach orkiestrowych i dyrygenckich Letniej Akademii w Annaghmakerrig w Irlandii w 1997 r.). Doskonaliła swe umiejętności biorąc udział w licznych kursach i zajęciach mistrzowskich u wybitnych artystów i pedagogów takich jak: Kazimierz Michalik, Władysław Kłosiewicz, Miloš Sadlo, Marie Leonhardt, Tobias Kühne oraz Jaap ter Linden. Od 1995 roku występuje w zespole „Musicae Antiquae Collegium Varsoviense” pod kierunkiem Władysława Kłosiewicza w Warszawskiej Operze Kameralnej, specjalizując się w wykonawstwie basso continuo.

Ceny biletów: 12zł, 20zł

Bilety 24