Wydarzenie

Koncert z cyklu „Wielcy artyści w filharmonii”

2010-03-19
filharmonia

19.03.10 (pt.)

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Maestro Kazimierz Kord
 dyrygent
Elżbieta Stefańska klawesyn

Repertuar:

Barber – Adagio
J.S. Bach – Koncert klawesynowy d-moll BWV 1052
Czajkowski – VI Symfonia h-moll „Patetyczna”  op. 74

Bilety:

Sprzedaż Internetowa biletów na koncert: www.ebilet.pl

kord

Specjalni goście – wybitni polscy artyści doby współczesnej i przykłady jednych z najpiękniejszych dzieł światowej literatury muzycznej to niewątpliwe atuty tego wieczoru symfonicznego. Na podium dyrygenckim stanie Maestro Kazimierz Kord, jeden z najwybitniejszych dyrygentów na świecie, wieloletni dyrektor artystyczny i naczelny Filharmonii Narodowej, zasłużony ambasador w propagowaniu polskiej muzyki. Karierę międzynarodową rozpoczął w latach 60., był pierwszym, i jak dotąd jednym polskim dyrygentem, który dyrygował w legendarnej nowojorskiej MET, w której wystąpił 64 razy. Rozpoczynał współpracę z Metropolitan już jako szef katowickiego WOSPR-u. W latach 70. zdecydował się na pracę niemal wyłącznie za granicą. Artysta czuje się znakomicie w muzyce symfonicznej, jak i operowej. Bo jak mówi: „Muzyka jest jedna i najwięksi dyrygenci świata: Karajan, Böhm, Bernstein czy Solti czują się świetnie i w operze, i symfonice.” Kolejny zwrot w karierze Kazimierza Korda nastąpił w 1977, kiedy objął stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie (do 2001), nie rezygnując z utrzymania kontaktów z czołowymi ośrodkami muzycznymi w świecie.

Solistka koncertu Elżbieta Stefańska,  znakomita klawesynistka, pianistka i ceniona pedagog, już we wczesnym dzieciństwie zdradzała niezwykłą muzykalność, a gry na fortepianie uczyła się u swego ojca – profesora krakowskiej Akademii Muzycznej – Ludwika Stefańskiego. Studia ukończyła w uczelni muzycznej w Krakowie, pod kierunkiem wybitnego klawesynisty niemieckiego, profesora Hansa Pischnera z Berlina. Swoje umiejętności wzbogacała, uczestnicząc w międzynarodowych konkursach w Sienie i Weimarze pod kierunkiem uznanych, europejskich klawesynistów, m. in. takich jak: Zuzanna Ruzickova czy Ruggiero Gerlin. Laureatka głównej nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie, w latach 1974–1985  była solistką PRiTV.  Poza licznymi występami w kraju, koncertuje często za granicą w wielu  krajach europejskich oraz w USA, Kanadzie, Japonii, Korei Płd., Tajwanie i Iranie. Wykonuje muzykę różnych epok – od renesansu po współczesną. Artystka wielokrotnie brała udział w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach jako solistka i kameralistka, ponadto w swej wieloletniej karierze muzycznej dokonała bardzo licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Od 1996 organizuje w Krakowie Festiwal Dni J. S. Bacha. Otrzymała szereg nagród za działalność artystyczną  i pedagogiczną.

Koncert otworzy słynne Adagio na smyczki Samuela Barbera (1910–1981), uważanego za największego amerykańskiego kompozytora XX wieku. Ten liryczny, zaledwie 7-minutowy utwór przerobiony z Kwartetu smyczkowego, oparty na prostym temacie, już od chwili pierwszego wykonania w 1936 dosłownie  podbił publiczność całego świata. Ta sugestywna, ilustracyjna muzyka towarzyszy wielu uroczystościom, wkroczyła też śmiało do kina, najsłynniejszy obraz srebrnego ekranu z Adagio w tle to bodajże oscarowy „Pluton” Olivera Stone’a.  W interpretacji solistki usłyszymy najczęściej wykonywany z solowych koncertów klawesynowych J.S. Bacha – Koncert d-moll BWV 1052. Po śmierci kompozytora Koncert d-moll na długo zniknął z pola zainteresowania wykonawców. W 1832, po niemal stu latach od powstania, przypomniał go Mendelssohn, a zachwycony Schumann określił mianem „jednego z największych arcydzieł”.  Ten koncert mistrzów zamknie równie mistrzowskie dzieło Czajkowskiego – porywająca i doskonała Symfonia „Patetyczna”. Według samego twórcy najlepsza kompozycja jego życia, okazała się też jego łabędzim śpiewem, bowiem w niecałe dwa tygodnie po jej prawykonaniu, zaledwie 53-letni Czajkowski z powodów osobistych odbiera sobie życie.

Bilety 24