Wydarzenie

Martin Garcia Garcia

filharmonia

02.12.22 (pt.) godz. 19.00

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Mykoła Diadiura dyrygent
Martin Garcia Garcia fortepian (laureat XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina)
Konrad Mielnik prowadzenie

Repertuar:

Fanny Mendelssohn-Hensel – Uwertura C-dur
Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy f-moll
Jules Massenet – muzyka baletowa z II aktu opery Le Cid
Jules Massenet – Suita orkiestrowa nr 5 „Scenes napolitaines”

­Fanny Mendelssohn-Hensel – siostra Feliksa Mendessohna-Bartholdy’ego, podobnie jak jej znany brat uzyskała wykształcenie muzyczne i była niezwykle uzdolnioną pianistką. Zaczęła komponować, jednak możliwości rozwoju kariery były mocno ograniczone przez jej pozycję społeczną, płeć i sprzeciw ze strony ojca i brata. Napisała około 500 utworów. Uwertura C-dur  powstała prawdopodobnie w 1830 roku, przeznaczona była (jak większość jej utworów) do wykonywania na cotygodniowych rodzinnych koncertach w Berlinie.

Koncert f-moll, pierwszy z dwóch koncertów Fryderyka Chopina (choć wydany jako drugi), powstał między wczesną jesienią roku 1829, a wczesną wiosną roku następnego. Cechuje go bardzo liryczny charakter. Część druga Koncertu, słynne Larghetto, jest w istocie zapisem cierpień i westchnień młodego Chopina, zakochanego wówczas w Konstancji Gładkowskiej. Już wstępne takty orkiestry wprowadzają nas w inny czas i w inny wymiar. O wejściu fortepianu Jarosław Iwaszkiewicz powiedział, że „brzmi jak otwarcie bramy do jakiegoś przybytku miłości i spokoju”. Partię solową wykona laureat XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – Martin Garcia Garcia.

Wpływ na muzykę Julesa Masseneta mieli Giuseppe Verdi i Richard Wagner. Czteroaktowa opera Le Cid wystawiona została na deskach Opery Paryskiej w 1855 roku. W II akcie usłyszeć możemy tańce hiszpańskie, w których Massenet daje ujście dla orkiestrowego porywającego, rytmicznego i kolorystycznego witalizmu. Nawiązania do folkloru odnajdziemy również w słynnych „Scenach neapolitańskich”, czyli Suicie orkiestrowej nr 5 z 1876 roku. J. Massenet jeszcze jako student odwiedził Neapol i był pod wielkim wrażeniem festiwali i uroczystości obchodzonych przez włoskie społeczeństwo.

Bilety 24