Koncerty noworoczne
2010-01-0303.01.10 (niedz.)
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Bohdan Jarmołowicz dyrygent
Soliści Teatru Muzycznego „Roma” w Warszawie
Patrycja Tomaszewska śpiew
Jacek Kotlarski śpiew
Katarzyna Marcysiak prowadzenie
Repertyuar:
najsłynniejsze fragmenty z musicalu „Upiór w operze” Webbera oraz utwory z popularnych musicali i przeboje muzyki filmowej
Sprzedaż Internetowa biletów na koncert: www.eBilet.pl
Jeszcze nie opadł kurz na parkiety sal balowych po hucznym Sylwestrze, a w Filharmonii zabrzmią dźwięki muzyki, wprowadzającej w nastrój karnawału Nowego 2010 Roku. W odpowiedzi na zapotrzebowanie i życzenie melomanów odbędą się dwa karnawałowe koncerty, w programie których znajdą się m.in. fragmenty „Upiora w Operze” Webbera, bo kto nie kocha musicali?
W 1910 Gaston Leroux opublikował w Paryżu niewielką książeczkę zatytułowaną „Le Fantome de l’Opera” (jej polskie tłumaczenie ukazało się już w 1912). Głównego bohatera, Erika umieścił w podziemiach Opery Paryskiej, budowanej przez genialnego architekta Charlesa Garniera przez 15 lat i otwartej uroczyście w styczniu 1875. To imponująco wielki gmach, ma około 24 pięter wysokości – 73 metry – i ponad 11 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni, jest bardzo bogato zdobiony, posiada sławne wielkie schody, wspaniały salon lustrzany, a w sali widowiskowej, zdolnej pomieścić 2156 widzów, plafon z freskami Marca Chagalla (od 1964), z którego zwisa kryształowy żyrandol ważący 8 ton. Gmach Opery ma 7 podziemnych pięter, jezioro podskórnej wody obmurowane w lochach i ponurą historię – w czasie Komuny Paryskiej (1871) niedokończony jeszcze wtedy budynek Opery z monumentalnym labiryntem piwnic służył komunardom za zbrojownię, magazyn prochu i więzienie, gdzie torturowano i zabijano ludzi, jeszcze po latach odnajdywano tam podobno ich szkielety. Ta niewielka pozycja Leroux, następnie powstałe na jej kanwie musicale i ekranizacje umocniły mit, jaki kultura popularna stworzyła wokół postaci zamaskowanego upiora Opery, mieszkańca lochów, wielbiciela sztuki operowej i pięknej śpiewaczki Krystyny. Erik ciągle działa na wyobraźnię kolejnych twórców oraz pobudza ciekawość czytelników, widzów i słuchaczy, pragnących śledzić jego dramatyczne losy i poznać tajemnicę ukrytą pod maską. Wyobraźmy sobie tę niesamowitą scenerię paryskiej Opery, słuchając najsłynniejszych fragmentów z „Upiora” oraz innych musicali, które noszą tytuły prawdziwych przebojów (Evita, West Side Story).
Ścieżka muzyczna w przeciągu kilku dekad stała się tak integralnym elementem filmu, że bez jej obecności trudno jest sobie wyobrazić współczesnemu widzowi jakąkolwiek projekcję. Muzyka srebrnego ekranu coraz częściej zaczyna żyć własnym życiem, nie raz zdobywając większy rozgłos niż film, do którego powstała. Richard Davis w swojej książce-poradniku dla młodych kompozytorów, „Complete Guide to Film Scoring” napisał: (…)nawet jeżeli muzyka pełni rolę tylko tła bez jakiegokolwiek dramatycznego znaczenia, twoje pierwsze wrażenie pustki, bezcielesności obrazu, przeradza się w bardziej kompletne doświadczenie. Dalej nie ma słów (…) Ale obecność muzyki w jakiś sposób sprawia, że obrazy wyświetlane na ekranie stają się bardziej kompletnymi, aniżeli tylko dwuwymiarowymi cieniami”. Muzyka filmowa zyskuje też coraz większy autorytet wśród innych gatunków muzyki… ewoluuje, również dzięki pięknym partyturom największych kompozytorów, jak John Williams (Gwiezdne wojny) czy Alan Silvestri, Michael Kamen (Robin Hood), James Horner (Titanic) czy Wojciech Kilar (Dracula, Pianista).
Estrada FP gościć będzie utalentowanych artystów sceny warszawskiego teatru ROMA – Patrycję Tomaszewską, absolwentkę warszawskiej Akademii Muzycznej na wydziale instrumentalnym. W 1997 nagrała płytę z zespołem wokalno-tanecznym Tiramisu, a koncertowała m.in. w Katowicach, Toruniu, Opolu. Brała udział w musicalu “Metro” w Studio Buffo. Na deskach ROMY występowała w musicalach: „Crazy For You”, „Miss Saigon”, „Grease”, „Taniec Wampirów” a obecnie w „Kotach”, oraz Jacka Kotlarskiego, absolwenta Policealnego Studium Piosenkarskiego w Poznaniu oraz Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. W TM ROMA brał udział w musicalach: „Miss Saigon”, „Grease”, „Koty”, „Taniec Wampirów”. Symfoników poprowadzi Bohdan Jarmołowicz, uczeń mistrza polskiej batuty Witolda Krzemieńskiego oraz Floriana Dąbrowskiego – klasa kompozycji. Od kilkunastu lat aranżuje, opracowując różne stylistycznie programy na potrzeby orkiestry symfonicznej. Jest laureatem wielu nagród artystycznych i państwowych, wśród nich Osobowość Radiowa Roku – wyróżnienie przyznawane przez zarząd i dziennikarzy Radia Gdańsk, dwukrotnie Pomorskiej Nagrody Artystycznej. Od 1992 jest dyrektorem Państwowej Orkiestry Kameralnej i Teatru Impresaryjnego w Słupsku, przekształconej w 2005 w Polską Filharmonię Sinfonia Baltica.