Wydarzenie

Musica sacra

filharmonia

27.02.15 (pt.)

Sylwetka mężczyzny, trzymającego w dłoniach klarnet

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Kerstin Behnke dyrygent (Niemcy)
Iwona Sobotka sopran
Jarosław Bręk baryton
Benedykt Odya przygotowanie Chóru

Repertuar:

Brahms – Ein deutsches Requiem op. 45

Bilety:

Bilety do nabycia na www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP

Requiem niemieckie Johannesa Brahmsa jest jednym z najbardziej niezwykłych utworów religijnej muzyki żałobnej. Architektura tej kompozycji jest przykładem przemyślanej i kunsztownej symetrii. Tekst wyróżnia się oryginalnością, jest wręcz rewolucyjny jak na owe czasy. Muzyka jest pełna romantycznej mocy i głębi wyrazu, ze znaczącymi śladami barokowej tradycji. Już od pierwszego wykonania Requiem zachwyciło słuchaczy sal koncertowych nie tylko w krajach niemieckojęzycznych, ale na całym świecie. Tytuł „Niemieckie requiem” jest mylący, gdyż tekst niemiecki nie jest wersją łacińskiej „Missa pro defunctis”. Kompozytor zaczerpnął wszakże tekst z Biblii, ale sam dokonał zestawienia różnych jej wersetów. Nie ma więc żadnego związku z „klasycznym” katolickim pięcioczęściowym requiem, ani też z jego protestanckim odpowiednikiem. Słowo niemieckie w tytule odnosi się wyłącznie do zastosowanego języka. Ein deutsches Requiem nie jest kompozycją mszalną ani w formie, ani w treści – skupia się na żałobnikach, opłakujących tu, na ziemi swoich zmarłych. To dla nich kompozytor napisał swe dzieło, aby nieść pocieszenie. Brahms ofiarowuje swoim słuchaczom nadzieję i ukojenie. Niemieckie Requiem jest nie tylko największym, lecz również najważniejszym utworem w kompozytorskim dorobku Brahmsa. Na podium dyrygenckim stanie Kerstin Behnke, pianistka oraz absolwentka dyrygentury szkoły wyższej w Belinie. Już w czasie studiów przewodziła licznym przedstawieniom operowym i musicalowym. Po zakończeniu studiów była gościnnym dyrygentem symfoników brandenburskich. Od 2002 kieruje chórem Berliner Cappella, z którym wspólnie koncertowała m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej. Artystka za najważniejszy cel swej pracy uważa systematyczne poszerzanie repertuaru o dzieła wielu kompozytorów z różnych epok.

Kerstin_Behnke
iwona_sobotka
Brk_1
Bilety 24