Na niejednej strunie
22.10.14 (śr.)

Wykonawcy:
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
José Maria Florêncio dyrygent
Jeremy Findlay wiolonczela (Kanada)
Aleksandra Olczyk sopran
Repertuar:
Radziwiłł – Divertimento
Haydn – Koncert wiolonczelowy C-dur
Gemrot – Lamento na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową
Radziwiłł – Serenada
Mozart – Exsultate Jubilate KV 158a
Bilety:
Bilety do nabycia na www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP
Eremy Findlay, wirtuoz wiolonczeli, koncertował w najbardziej znanych salach koncertowych całego świata (Berlin, Buenos Aires, Osaka, Paryż, Praga, Salzburg, São Paulo, Tokio, Toronto czy Nowy Jork), występował z towarzyszeniem znakomitych orkiestr z Kanady, Austrii, Czech, Polski, Malty, Niemiec, Rosji, Japonii, Chin, Brazylii. Krytycy o Findlay’u piszą m.in. iż „piekielnie” trudne utwory gra zaskakująco łatwo i że w jego interpretacji odnaleźć można „przejmujące, romantyczne piękno”. Z bydgoskimi kameralistami artysta wykona koncert napisany specjalnie dla niego przez czeskiego kompozytora Jiří Gemrota, czyli Lamento na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (2010), ponadto w interpretacji kanadyjskiego wiolonczelisty usłyszymy Haydnowskie arcydzieło Koncert wiolonczelowy C-dur. Ten świetny Koncert z 1765, napisany dla ówczesnego wirtuoza Josepha Weigla i stąd pewnie tak trudny technicznie, do 1961 uchodził za zaginiony. Odnaleziony w Pradze, został spopularyzowany przez samego mistrza wiolonczeli Mścisława Rostropowicza i cieszy się zasłużoną renomą arcydzieła do dziś.

Sopranistka Aleksandra Olczyk, bardzo utalentowana studentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Magdaleny Krzyńskiej, wykona partie solowe w Exsultate, jubilate („cieszcie się i radujcie”) – w łacińskim motecie na sopran i orkiestrę, napisanym przez 17-letniego Mozarta. Ąrtystka od najmłodszych lat występowała na wielu estradach Polski i Europy. Już jako nastolatka była laureatką wielu ogólnopolskich konkursów wokalnych. Ostatnie jej osiągnięcia na tym polu to: III nagroda oraz szereg nagród specjalnych V Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie, główna nagroda III Festiwalu Włoskiej Operowej „Belcanto per sempre w drodze do La Scali” we Włocławku, I nagroda oraz Nagroda Fundacji Bednarska za szczególne predyspozycje estradowe IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego ZŁOTE GŁOSY 2014 (Warszawa). Wielką kreację Aleksandry Olczyk, w roli Frasquity, słuchacze mieli okazję podziwiać w czerwcowym koncercie Filharmonii pt. „Carmen”.

Kolejną atrakcją koncertu kameralistów będzie wykonanie utworów Macieja Radziwiłła (1749-1800) polskiego kompozytora i librecisty, polityka, podkomorzego wielkiego litewskiego, kasztelana wileńskiego, członka konfederacji targowickiej, wolnomularza.
Twórczość kompozytorska Macieja Radziwiłła jest mało znana. Do dzisiaj zachowały się nieliczne utwory kompozytora, które napisane są w stylu galant, charakterystycznym dla pierwszej fazy klasycyzmu muzycznego.