Wydarzenie

Najsłynniejsze soundtracki Michała Lorenca

2012-05-09
Filharmonia

09.05.12 (śr.)

Wykonawcy:

Zespół DesOrient
Małgorzata Szarlik-Woźniak skrzypce
Marta Maślanka cymbały, santur
Klaudiusz Baran akordeon
Bogdan Kupisiewicz gitara
Mariusz Puchłowski flety
Robert Siwak instrumenty perkusyjne
Michał Woźniak kontrabas

Repertuar:

ematy z filmów: Przedwiośnie, Bandyta, 300 mil do nieba, Deborah, Oficer, Statyści, Złoto dezerterów, Wszystko będzie dobrze, Daleko od okna, Sędziowie, Babie lato, Ojciec Mateusz, Po-lin, Śluby panieńskie, Różyczka, Wino truskawkowe, Cztery noce z Anną, Rodzice i Dzieci
300 mil do nieba

Bilety:

Bilety do nabycia na: www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP

desorient

Pisanie muzyki to rodzaj schizofrenii – wchodzenie
w rzeczywistość, której nie ma, kreowanie jej. (…)
Ja nigdy żadnej muzyki nie wymyśliłem, tylko ona przyszła do mnie.

Michał Lorenc

Tymi słowami wita się kompozytor na swej oficjalnej stronie w internecie, a muzyka najwyraźniej szczególnie upodobała sobie Michała Lorenca, bowiem artysta „natchniony” stworzył ilustracje muzyczne do ponad 175 filmów, seriali telewizyjnych, filmów dokumentalnych oraz spektakli teatralnych na zamówienie najlepszych reżyserów z Polski, Czech, Wielkiej Brytanii i USA. Śmiało też można stwierdzić, że jego soundtracki, już po premierach filmowych, zaczynały swoje własne, bardzo bogate życie i to niemal pod każdą szerokością geograficzną, zbierając po drodze szereg nagród branżowych, nominacji, aby w końcu zapisać się na płytach, które błyskawicznie znikają z półek. Najlepszym tego przykładem jest „platynowa” CD z muzyką do filmu „Bandyta” w reżyserii Macieja Dejczera, a zwłaszcza „Taniec Eleny” (1997)… Michał Lorenc należy do najwybitniejszych współczesnych kompozytorów muzyki filmowej. Zaczynał karierę, pisząc piosenki dla studenckich zespołów. Jako 18-latek, w 1973, związał się na cztery lata z „Wolną Grupą Bukowina”. Od 1975 do 1978 nagrywał piosenki do pamiętnej audycji „Zgryz” Macieja Zembatego, nadawanej w 3. Programie Polskiego Radia. Od 1979 do 1981 występował razem z Jackiem Kleyffem i Michałem Tarkowskim w „Teatrze Paranoicznym”, który sami założyli. Po raz pierwszy napisał muzykę w 1979 do serialu telewizyjnego „Przyjaciele” Andrzeja Kostenki. W 1989 skomponował muzykę do głośnego filmu “300 mil do nieba” Macieja Dejczera. Dostał za nią nominację do statuetki „Felixa – Europejskiej Nagrody Filmowej” oraz „Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego”, przyznawaną przez Premiera RP. Od tego momentu jego kariera nabrała tempa a tytuły filmowe przekładają się na ścieżki dźwiękowe, które zdobyły zwolenników już na całym świecie, choćby wymienić: seriale „Psy”, „Glina”, „Oficer”, „Ojciec Mateusz”, następnie słynne obrazy, jak „Prowokator” „Zabić Sekala”, „Przedwiośnie”, „Wino truskawkowe”, „Różyczka” (otrzymała nominację do “Fryderyków 2011), i wiele, wiele innych. W 1996 w Los Angeles nawiązał współpracę z kultowym hollywoodzkim reżyserem – Bobem Rafelsonem, wówczas powstały partytury do takich już legendarnych tytułów, jak „Pięć łatwych utworów” – 1970, „Listonosz zawsze dzwoni dwa razy” – 1981, a muzyka, którą napisał do filmu „Krew i wino” została zgłoszona przez wytwórnię 20th Century Fox do Oscara. Amerykański branżowy tygodnik „Variety” wiele razy porównywał Michała Lorenca do wybitnego amerykańskiego kompozytora Aarona Coplanda.

„Muzyka Michała Lorenca jest bardzo charakterystyczna, a przez to łatwo rozpoznawalna. Porywa widza wewnętrzną duchową głębią, szczerością i prawdą. Kompozytor łączy muzykę symfoniczną, z etnicznym brzmieniem instrumentów, opierając swoje utwory często na 2-3 sugestywnych motywach melodycznych. Zaskakuje połączeniami harmonicznymi i specyficznym dla siebie użyciem instrumentów smyczkowych. Zaczynał od komponowania na wielkie składy symfoniczne, teraz odkrywa siłę kwintetu smyczkowego. Coraz bardziej ogranicza środki wyrazu, bo doświadcza, że emocje i uczucia są najsilniejsze, jeśli zostają wyrażone w prosty sposób.”

Zespół DesOrient powstał w 1998 przy okazji nagrań muzyki Michała Lorenca do filmu Janusza Majewskiego „Złoto dezerterów”. Utwory tego kompozytora weszły do stałego repertuaru zespołu, któremu Michał Lorenc powierzył wiele innych swoich kompozycji. Twórczość Zespołu to kwintesencja muzyki filmowej – barwnej instrumentacji, precyzji i techniki wykonawczej, inspirowanej muzyką etniczną, osadzonej w klasycznym brzmieniu. Muzycy to uznani instrumentaliści, znani m.in. z działalności solistycznej, wcześniej grali w zespołach takich jak: Varsovia Manta, Open Folk czy Zespół Polski, korzystają z bogatego instrumentarium, w którego skład wchodzą oryginalne, pochodzące z różnych zakątków świata flety, bębny i rozmaite instrumenty strunowe, a także bliskie naszej kulturze cymbały, skrzypce, akordeon i bas. Ich wykorzystanie nadało muzyce Michała Lorenca bardzo charakterystyczne, efektowne i uznane brzmienie.

(opr. na podstawie wielu źródeł internetowych)

Bilety 24