Wydarzenie

Narodziny demokracji

2009-06-04
filharmonia

04.06.09 (czw.)

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Chór Akademicki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Zespół instrumentalno-wokalny Sierra Manta

Aleksander Gref dyrygent
Acco Duo: Ivana Levak Vaupotić bajan
Miran Vaupotić bajan
Marek Szymański tenor
Jaromir Trafankowski baryton
Bernard Mendlik, Benedykt Odya, Arkadiusz Kaczyński przygotowanie Chórów

Repertuar:

Peter Machajdík – Koncert na dwa bajany i orkiestrę
(światowe prawykonanie dzieła poświęconego „Pamięci Tych, którzy przyczynili się do zniesienia żelaznej kurtyny”)
A. Ramirez – Misa Criolla

Uroczyście obchodzona w kraju rocznica Narodzin Demokracji w bydgoskiej Filharmonii uczczona zostanie nadzwyczaj atrakcyjnym koncertem: znakomitą muzyką i wyjątkowo wielkim składem wykonawców

Kiedy w 1964 Ariel Ramirez nagrał swą Mszę Kreolską nikt nie przewidywał, że zyska ona tak olbrzymi aplauz na całym świecie.

Utwór cieszy się ogromną popularnością. Do dnia dzisiejszego sprzedano ponad 3 miliony płyt w 40 krajach, a koncerty nieodmiennie budzą zachwyt, wzruszają do głębi… Misa Criolla, stworzona przede wszystkim jako utwór o charakterze religijnym, zawiera oryginalne kompozycje autora powstałe w oparciu o formy i rytmy regionalne, zaczerpnięte z tradycji folkloru muzycznego Argentyny i innych krajów Ameryki Łacińskiej. Msza nazwana została przez jej autora „Kreolską” ze względu na mieszane pochodzenie mieszkańców Ameryki Łacińskiej, mających w sobie krew hiszpańską. Składa się z 5 części śpiewanych wg tekstu liturgicznego w języku hiszpańskim: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei.
A oto jak pisał w 1970 w paryskim „Le Monde” Jacques Longchamp o Mszy Kreolskiej:

„Połączenie zwykłej mszy w języku hiszpańskim z instrumentami (…) oraz rytmami ludowymi daje cudowny efekt: tragiczna vidala baguala z Kyrie: delikatne głosy chóru i wzruszające do głebi partie solowe; werwa carnawalito w Glorii z jego dynamiczną wymianą replik jak negro spirituals; szarpane dźwięki gitar i charango, statyczne modlitwy Domine Fili Unigenite oraz prostoduszna radość wyrażona w Sanctus; przerywany dynamiczny rytm chacarera trunka, który podkreśla twarde prawdy Credo z zadziwiającą parafrazą Rezurekcji; carnaval z Cochabamby wyśpiewujący radość aniołów w niebie; wreszcie godne najwyższego podziwu Agnus Dei, olśniewające jak kompozycje Mozarta”.
Niezwykłość tego dzieła polega głównie na doskonałym połączeniu folkloru z potęgą muzyki chóralnej oraz geniuszem kompozytorskim Ariela Ramireza.

Od czasu swego powstania w 2004 Acco Duo szybko awansował do rangi jednego z najbardziej obiecujących zespołów klasycznego akordeonu. Z nadzwyczajnym osobistym zaangażowaniem Miran Vaupotić i jego żona Ivana grają muzykę, która jest eklektyczną mieszanką muzycznych stylów. Dźwięk Acco Duo jest dynamiczny, niepowtarzalny, pełen humoru. Interpretacje młodych muzyków z Chorwacji reprezentują unikalną zdolność do łączenia repertuaru – od klasyki do współczesności. Wiele koncertują w całej Europie, nagrywają płyty (CD Romance). Prócz swych indywidualnych nagród muzycy mają na koncie wiele wspólnych, w tym Golden Trophy Award, IBLA Grand Prize oraz główną nagrodę InterArtia International Music Competition. Duet zagra na bajanach (rosyjskiej odmianie harmonii ręcznych, powstałych ok. 1890) kompozycję słowackiego kompozytora Petera Machajdíka, pt. Koncert na dwa bajany i orkiestrę. Będzie to prawykonanie dzieła, poświęconego „Pamięci Tych, którzy przyczynili się do zniesienia żelaznej kurtyny”.

Na podium dyrygenckim stanie Maestro Aleksander Gref, dyrygent Teatru Wielkiego oraz gościnny dyrygent Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Bilety 24