Wydarzenie

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis

2011-04-05
filharmonia

05.04.11 (wt.)

Wykonawcy:

Jan Stanienda dyrygent
Ewa Pobłocka fortepian
Bartłomiej Wezner fortepian

Repertuar:

Mozart – Divertimento D-dur KV 205
Mozart – Koncert na fortepian F-dur KV 459
Haydn – Symfonia e-moll nr 44 “Symfonia żałobna”
Mozart – Koncert na dwa fortepiany Es-dur KV 365

Bilety:

Sprzedaż internetowa biletów na koncert: www.ebilet.pl

Kameralistów poprowadzi Jan Stanienda, niezwykle ceniony skrzypek, kameralista oraz dyrektor artystyczny znakomitej  Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej “Wratislavia”, partie fortepianowe w utworach Mozarta wykonają: Ewa Pobłocka, zaliczana do grona najwybitniejszych pianistów swego pokolenia – laureatka konkursów w Vercelli, Bordeaux oraz V nagrody X Konkursu im. Chopina w Warszawie (1980), jest również pedagogiem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Bartłomiej Wezner (1981) absolwent bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie Ewy Pobłockiej (2006), laureat Nagrody Specjalnej VI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyróżnienia w XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janáčka w Brnie (2008, Czechy).

Mistrzyni klawiatury i jej uczeń wspólnie wykonają Mozartowski Koncert na dwa fortepiany Es-dur. Mozart ukończył 25 koncertów fortepianowych, które stały się wzorcem klasycznego koncertu solowego. Wszystkie są trzyczęściowe. Nie ma jednak dwóch identycznych form. Nigdy też solista nie powtarza dosłownie fraz granych przez orkiestrę, ani orkiestra nie powtarza partii solisty; Bohdan Pociej tak napisał o tej sferze przebogatej twórczości Amadeusa: “w sensie estetycznej wartości bogate dzieje koncertu fortepianowego szczególnie obfitują w arcydzieła, większość koncertów Mozarta to szczyty w tej dziedzinie”.

Haydn (1732-1809) i Mozart (1756-1791) stworzyli najdoskonalszą syntezę muzyki XVIII w. Jej właściwości formalne i wyrazowe zadecydowały o istocie stylu klasycznego i w tym mistrzowskim wieczorze muzyki kameralnej znajdzie się jedna z „perełek” wielkiego klasyka – Josepha Haydna, napisana w 1772 “Trauer-Symphonie” – Symfonia Żałobna.

Bilety 24