Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
04.09.13 (śr.)
Wykonawcy:
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Mariusz Smolij dyrygent
Ewa Kupiec fortepian
Repertuar:
Bacewicz – Symfonia na orkiestrę smyczkową, Divertimento na orkiestrę smyczkową, Koncert na orkiestrę smyczkową, Kwintet fortepianowy (wersja na orkiestrę smyczkową)
Bilety:
Bilety do nabycia na: www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP
„Kompozytor musi pisać z wewnętrzną satysfakcją i szczerze, ale nie może zapominać o tym, że pisze dla ludzi…”
— Grażyna Bacewicz
Wybitna kompozytorka i skrzypaczka pochodzenia polsko-litewskiego (1909–1969). W 1932 ukończyła warszawskie Konserwatorium, uzyskując dwa dyplomy – z zakresu gry na skrzypcach i kompozycji. W tym samym roku dzięki hojności I. J. Paderewskiego otrzymała stypendium na studia kompozytorskie w École Normale de Musique w Paryżu, które odbyła u sławnej Nadii Boulanger. Jako solistka zaczęła odnosić sukcesy już w 1935, kiedy otrzymała pierwsze wyróżnienie w 1. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Warszawie. Po wojnie kontynuowała działalność koncertową do 1953. W następnych latach poświęciła się prawie wyłącznie kompozycji i nauczaniu, aż do śmierci pracowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Ponadto często brała udział – jako juror – w konkursach skrzypcowych i kompozytorskich. Niezwykle bogata twórczość kompozytorska Bacewicz wielokrotnie była nagradzana i wyróżniana. Przez wiele lat tworzyła w stylu neoklasycznym (najczęściej pojawiał się wtedy w jej twórczości cykl sonatowy), potem przechodziła stopniowo ku muzyce bardziej ekspresyjnej. Przez różnorodną fakturę utworów, klarowność i logikę wypowiedzi zdobyła trwałą pozycję w klasycznym repertuarze koncertowym. W światowej muzyce jest mało kobiet tworzących muzykę i to zarówno dzisiaj, jak i w innych epokach. Grażyna Bacewicz to jedna z niewielu kobiet wśród polskich kompozytorów. Jej muzyka rozbrzmiewa nieustannie na międzynarodowych estradach, wzbudzała podziw i szacunek u największych twórców, jak np. Witolda Lutosławskiego – „Widać w niej było urodzonego, rasowego muzyka, łączącego – podobnie do wielkich mistrzów baroku – talenty twórcy i odtwórcy w jedną harmonijną całość”.
Koncert zostanie zarejestrowany dla największej na świecie firmy fonograficznej Naxos.