Wydarzenie

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej

2011-02-04
filharmonia

04.02.11 (pt.)

Wykonawcy:

Tadeusz Wojciechowski, dyrygent
Haochen Zhang, fortepian (Chiny)

Repertuar:

laureat I nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Van Cliburna 2009
Szostakowicz – V Symfonia d-moll op. 47

Bilety:

Sprzedaż internetowa biletów na koncert: www.ebilet.pl

Haochen Zhang – objawienie światowej pianistyki, zdobywca złotego medalu oraz nagrody Nancy Lee i Perry R. Bassa w XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Van Cliburna (USA). Był jednym z najmłodszych uczestników i jednocześnie pierwszym Chińczykiem wygrywającym ten prestiżowy konkurs. Jedną z nagród jest tournée obejmujące 40 koncertów w sezonach 2009/2010/2011, m.in. w Polsce, Chinach, USA i Niemczech. Życiorys tego niezwykłego dwudziestolatka dowodzi jego niezwykłego talentu i pracowitości. Już w wieku 5 lat zadebiutował, grając utwory Bacha, Haydna i Mozarta. Jako sześciolatek po raz pierwszy wystąpił z orkiestrą, a mając lat siedem i dziewięć wygrał Konkurs Pianistyczny w Szanghaju. Jedenastoletni pianista koncertował w wielu miastach Chin, w wieku 12 lat zwyciężył w IV Konkursie dla Młodych Muzyków im. Czajkowskiego w Moskwie jako najmłodszy laureat w historii tego konkursu. W 2005 rozpoczął studia w Curtis Institute  w USA u znakomitego pianisty i pedagoga Gary Graffmana. W 2007 został najmłodszym zwycięzcą Chińskiego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego. W 2008 jako osiemnastolatek zadebiutował w Carnegie Hall z New York Youth Symphony Orchestra, grając Koncert fortepianowy d-moll KV466 Mozarta.Siergiej Rachmaninow (1873-1943), „ostatni mohikanin rosyjskiej muzyki” – jako wybitny pianista i ceniony dyrygent koncertował w wielu krajach Europy i Ameryce, gdzie w 1918 osiedlił się na stałe. Był jednym z nielicznych już kompozytorów-pianistów, znakomitym odtwórcą dzieł na fortepian własnego autorstwa. Jego twórczość, nawiązującą do stylu Czajkowskiego, cechuje typowo rosyjska nuta melancholii i patosu. Jest współtwórcą nowoczesnej faktury fortepianowej i koncerty fortepianowe zajmują szczególne miejsce wśród jego dzieł, stanowiąc kwintesencję Rachmaninowskiego stylu: są idealnie pianistyczne, nadzwyczaj efektowne, lśniące wirtuozowskim rozmachem. „Rzecz ciekawa, że rodzaj gry Rachmaninowa był w znacznym stopniu nowocześniejszy aniżeli jego muzyka”. Wszystkie jego koncertowe dzieła utrzymane są w tonacjach molowych. W interpretacji młodego wirtuoza z Chin usłyszymy skomponowany przez Rachmaninowa w 1909 III Koncert d-moll, który postrzegany jest jako „najbardziej wartościowy, wypracowany formalnie i technicznie z mistrzowską precyzją i znawstwem”. 

Dymitr Szostakowicz (1906-1975) był „najznakomitszym kompozytorem spośród pokolenia muzyków, których działalność przypadła w czasach porewolucyjnych.”  Reżim Stalinowski przypiął już młodemu kompozytorowi etykietkę „elementu obcego, jeśli nie jawnie szkodliwego”. Pozornie współpracujący z władzą, Szostakowicz  walczył jednak o swoją sztukę, o wydobycie z zapomnienia za życia, kiedy jego utwory zostały zakazane, w zasadzie nie interesował się polityką, a jedynie życiem społecznym. Rosyjski historyk kultury Wołkow pokazuje, że wybory moralne, jakie towarzyszyły Szostakowiczowi, były bliskie jego własnemu światopoglądowi, nie były dyktowane konformizmem i uległością wobec reżimu, który w tym czasie zniewolił kulturę rosyjską. Piętnaście symfonii Szostakowicza ugruntowało mu opinie jednego z najwybitniejszych symfoników XX wieku.  Kompozytor był kontynuatorem tradycji beethovenowskiej, jego twórczość charakteryzowały dynamizm i żywiołowość, monumentalizm i patos, zawsze silny pierwiastek dramatyczny i bogata inwencja melodyczna. Orkiestra pod batutą swego szefa maestro Tadeusza Wojciechowskiego wykona najpopularniejsze i najczęściej prezentowane dzieło symfoniczne Szostakowicza – V Symfonię d-moll.

Bilety 24