Wydarzenie

Recital organowy Michała Wachowiaka

filharmonia

04.04.12 (śr.)

Repertuar::

Bach – Toccata i fuga d-moll BWV 565
Karg-Elert – Preludium chorałoweAus tiefer Not schrei ich zu dir” op. 78
Karg-Elert – Rondo alla Campanella op. 156
Vierne – IV Symfonia organowa op. 32

Bilety:

Bilety do nabycia na: www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP

wachowiak_michal

Johann Sebastian Bach (1685–1750) twórca 263 chorałów, 209 kantat kościelnych, 4 mszy luterańskich, 7 koncertów fortepianowych, 4 uwertur, 130 chorałów i setek innych utworów, został zapomniany na ponad 50 lat. Odkrył go w 1802 Jan Mikołaj Forkel, wydając książkę o jego życiu i dziełach. Odtąd zaczęto go doceniać. „Jest początkiem i końcem muzyki” – pisał Max Reger. Jego muzyka to, według Goethego, wieczna harmonia, która istniała w łonie Boga „na krótko przed stworzeniem świata”. Zaczął się szerzyć jego swoisty kult, powstawały towarzystwa bachowskie. Tworzono utwory oparte na czterech dźwiękach jego nazwiska: B A C H, stanowiących motyw muzyczny. Był artystą baroku, ale wyprzedził epokę. Z niego czerpali tak różni twórcy jak Chopin, Mozart, romantycy. Tylko nieliczni pozostają obojętni wobec jego dzieł, jak pisze Iwaszkiewicz „wielkich maszyn”, które nie przytłaczają słuchaczy. (…)

Wieczór muzyki organowej rozpocznie właśnie dzieło Bachowskie Toccata i fuga d-moll, słynna pozycja repertuarowa, która jest wspaniałą, potężną, wręcz błyskotliwą kompozycją, i bodajże najbardziej rozpoznawalną, „utwór pełen muzycznej oczywistości, trafiającej natychmiast do wszystkich” (A. Basso), który cieszy się niezmiennie od trzech stuleci ogromną popularnością. Przy klawiaturze organów zasiądzie Michał Wachowiak. Artysta szlify wziętego organisty zdobył w Akademii Muzycznej w rodzinnym Poznaniu. W latach 1997–2005 był organistą Katedry Bydgoskiej. Od 2003 pracuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, prowadząc zajęcia z organów i gry liturgicznej w ramach kierunku „Muzyka kościelna”, związany jest także z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego. Obecnie jest organistą Kościoła Maryi Królowej w Poznaniu. Następne pozycje repertuaru po raz pierwszy zostaną wykonane w naszej sali, czyli: dwie kompozycje Sigfrida Karg-Elerta (1877–1933), organisty, jednego z głównych kompozytorów niemieckich swego pokolenia, który inspiracje czerpał m.in. z twórczości Bacha, jego styl można scharakteryzować jako późno-romantyczny oraz utwór Louisa Vierne’a (1870–1937) – francuskiego organisty i kompozytora, absolwenta, a następnie wykładowcy Konserwatorium Paryskiego, ucznia m.in. Césara Francka.. Prawie niewidomy od urodzenia bardzo wcześnie wykazał swe zdolności muzyczne. Vierne został uznany za jednego z największych improwizatorów muzycznych generacji fin de siècle. Miał elegancki, czysty styl pisania.

(opr. na podstawie wielu źródeł internetowych)

Bilety 24