Wydarzenie

Rok Fryderyka Chopina w Filharmonii Pomorskiej

2010-04-09
filharmonia

09.04.10 (pt.)

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Wojciech Rajski
 dyrygent
Katarzyna Popowa-Zydroń fortepian
wyróżnienie Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1975)

Repertuar:

Beethoven – IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Schumann – I Symfonia B-dur „Wiosenna”  op. 38

Bilety:

Sprzedaż Internetowa biletów na koncert: www.ebilet.pl

www.chopin2010.pl

Katarzyna Popowa-Zydroń, polska pianistka pochodzenia bułgarskiego, absolwentka uczelni muzycznej w Gdańsku oraz Wiedniu, jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów. W 1975 została wyróżniona w IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od lat związana z pedagogiką, obecnie jest profesorem fortepianu w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Jej uczniowie zdobywają czołowe miejsca w konkursach w Polsce i za granicą. Jednym z nich jest Rafał Blechacz, zwycięzca  XV Konkursu im. Fryderyka Chopina w 2005. Artystka uczestniczy w pracach jury konkursów krajowych i zagranicznych. W tym roku zasiądzie w jury XVI Konkursu im. Chopina, który odbędzie się w Warszawie w dniach 2–23 października 2010.

Pianistka koncertuje w Polsce i poza jej granicami. Jej repertuar obejmuje dzieła od baroku po muzykę XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Mozarta, Beethovena, Schuberta, Schumanna, Chopina, Debussy’ego, Bartóka. Jej udziałem są także prawykonania polskiej muzyki współczesnej. Pianistka uprawia również w szerokim zakresie kameralistykę.

W jej  interpretacji usłyszymy IV Koncert fortepianowy Beethovena, który „reprezentuje już w pełni własny styl Beethovena, wartość i emocjonalna wymowa muzycznej treści dzieła jest znacznie większa niż w Koncercie c-moll, a forma charakteryzuje się niewyobrażalną dotąd doskonałością”.

Oto  niektóre opinie krytyki muzycznej o kreacjach Katarzyny Popowej-Zydroń: „…jej wykonanie Koncertu G-dur Beethovena było kreacją…”, „…Chopin w interpretacji Katarzyny Popowej-Zydroń jest współczesny, bez przerysowań, pełen prostoty. Solistka umie głęboko przeżyć lirykę Chopina, jego nastroje tragiczne…”, „…Pianistka Katarzyna Popowa-Zydroń potwierdziła raz jeszcze swą wysoką klasę. Dawno nie słyszana na estradzie pokazała lwi pazur, znakomite, wielobarwne brzmienie fortepianu, panowanie nad klawiaturą…”, „…nieprzeciętna dbałość o dźwięk. Pianistka potrafiła zbudować całkiem odrębny, muzyczny świat. Dźwięk potrafił wzruszyć – zasmucić, zadziwić, odprężyć. Katarzyna Popowa-Zydroń to artystka na wskroś romantycznej natury. Ogromne zaangażowanie, pełne przekonanie co do własnych interpretacji udziela się słuchaczom, którzy zostają wciągnięci w ową tworzoną przez pianistkę rzeczywistość. Maestria techniczna, muzykalność najwyższego lotu, nieprzeciętna indywidualność interpretacji…”.

Na podium dyrygenckim stanie ceniony, polski mistrz batuty – Wojciech Rajski, znany przede wszystkim jako założyciel i szef orkiestry kameralnej, która od 1986 do dziś działa pod jego kierownictwem jako Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie. W 1993  rozpoczął działalność pedagogiczną w Niemczech, stale koncertuje jako gościnny dyrygent z wieloma orkiestrami Europy  oraz Meksyku i Brazylii. Nagrał ponad czterdzieści płyt dla tak znanych wytwórni jak EMI, Thorofon, Claves, KOCH, Wifon, Bis. Symfonicy bydgoscy pod jego batutą zagrają w II części wieczoru Schumannowską I Symfonię B-dur. Wielki romantyk napisał swoje pierwsze dzieło symfoniczne w wieku 31 lat,  w najszczęśliwszym okresie swojego życia i nadał mu przydomek „Wiosenna”. Pogodny, wdzięczny charakter Symfonii, wyrażającej przy tym tęsknotę za urokami  wiosny, podkreśla jej poetycka treść, którą  odkrywają słowa Schumanna skierowane do jednego z dyrygentów:

„Czy nie mógłby Pan natchnąć swojej orkiestry w czasie grania wiosenną tęsknotą? Ja odczuwałem ją przede wszystkim, pisząc w lutym 1841. Chciałbym, żeby od razu pierwsze wejście trąbek brzmiało jak sygnał przebudzenia – wstęp miałby ukazywać, jak wszystko zaczyna się zielenić, a Allegro – jak ciągle i ciągle przybywa wszystkiego, co należy do wiosny”.  

Bilety 24