W świecie baroku
2008-05-1616.05.08 (pt.)
Wykonawca:
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Kerstin Behnke dyrygent
Jutta Koch sopran
Urszula Janik flet
Urszula Guźlecka prowadzenie koncertu
Repertuar:
Vivaldi – II Concerto g-moll „La Notte” RV 439
Jacquet de la Guerre – Jonas – IV Kantata na głos i orkiestrę
Charpentier – Suita na orkiestrę smyczkową
Händel – Sonata na głos i orkiestrę „Tu fedel, tu Constante?”
Bach – Suita h-moll
Słowo barok pochodzi od słowa barrueco (hiszp.), barocco (port.). Oznaczało ono perłę o dziwnym, nieregularnym kształcie, przypominającą kroplę wody. Używano jej w XVI i XVII do tworzenia biżuterii. Z czasem pojęcia tego zaczęto używać w sztuce do określenia przedmiotu artystycznego o dziwnym kształcie. Następnie wyraz barok stał się nazwą stylu oraz epoki literackiej, charakteryzujących się – podobnie jak owa perła – dziwnością, odejściem od klasycznego wzorca. Za początek epoki muzyki barokowej w historii muzyki przyjęto jako wyznacznik rok 1597, czyli datę skomponowania przez Jacopo Periego pierwszej opery zatytułowanej Dafne, a koniec – połowa XVIII w., kiedy to powstawały kompozycje ostatnich twórców baroku takich, jak: Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel. W okresie baroku w muzyce dokonał się ogromny przełom. Rozkwitła muzyka świecka, instrumentalna (zwłaszcza smyczkowa i organowa), opera, oratorium i kantata. Korzystano chętnie z różnorodnych środków wyrazu i posługiwano się bogatą stylistyką. Wynaleziono takie formy muzyczne, jak sonata, koncert i uwertura. W przeciwieństwie do muzyki wcześniejszych epok, muzyka barokowa jest popularna aż po dzień dzisiejszy. Prócz wyżej wymienionych mistrzów w muzyce barokowej w historii muzyki trwale zapisali się m.in.:
- Włosi: Tomaso Albinoni (nowatorskie utwory na różne instrumenty), Giacomo Carissimi (oratoria), Arcangelo Corelli (muzyka skrzypcowa), Claudio Monteverdi (prekursor stylu), Giovanni Battista Pergolesi (opery), Alessandro Scarlatti (opery), i Domenico Scarlatti (sonaty)
- Niemcy: rodzina Bachów, Johann Pachelbel (kompozycje organowe), Heinrich Schütz (Symphoniae sacrae) i Georg Philipp Telemann (najpłodniejszy i najbardziej wszechstronny)
- Francuzi: Marc-Antoine Charpentier, Jean-Baptiste Lully i Jean-Philippe Rameau (utwory dramatyczne, klawesynowe, religijne)
- Anglik Henry Purcell (opera narodowa Dydona i Eneasz).
Najwięksi polscy kompozytorzy baroku to Bartłomiej Pękiel, Marcin Mielczewski, Grzegorz Gerwazy Gorczycki, Adam Jarzębski.
Koncert Capelli zaprezentuje nam dzieła czołowych twórców muzyki baroku pod dyrekcją młodej, niemieckiej dyrygentki Kerstin Behnke. Dyrygenturę studiowała w Berlinie i już wówczas powadziła liczne przedstawienia operowe i musicalowe. Po zakończeniu studiów była gościnnym dyrygentem u symfoników brandenburskich. Wspólnie z BERLINER CAPPELLA koncertowała m.in. z Konzerthausorchester, Orchester des Staatstheaters Cottbus i Filmorchester Babelsberg.
Urszula Janik ukończyła uczelnię muzyczną w Łodzi, następnie Konserwatorium Paryskie, brała udział w wielu międzynarodowych konkursach fletowych, które zaowocowały wieloma nagrodami i wyróżnieniami (Włoszakowice, Paryż, Ancon, Kobe, Japonia, Lipsk). Tuż po studiach Urszula Janik nawiązała stałą współpracę z Polską Orkiestrą Kameralną, później Sinfonią Varsovią, w której została I flecistką i solistką. Osobowość artystyczna Urszuli Janik kształtowała się podczas współpracy z największymi postaciami muzycznymi ostatnich lat, szczególnie Sir Yehudi Menhin wywarł wpływ na artystkę. Wiele koncertuje w kraju i za granicą, zdobywając uznanie i sławę. Maestro Penderecki określił ją jako „najlepszą polską flecistkę”.
Od 2002 Urszula Janik jest I flecistką Orkiestry Filharmonii Narodowej, od 2003 prowadzi, jako adiunkt, klasę fletu w Łódzkiej Akademii Muzycznej.
Ceny biletów: 12zł, 20zł