Bez kategorii

30.03.15

Najsłynniejsze pieśni Ave Maria

Bez kategorii

Koncert będzie prezentacją ostatniego przedsięwzięcia fonograficznego Capelli, którą  jest płyta pt. Ave Maria, zawierająca 10 utworów z różnych epok, począwszy od kompozycji Florentczyka Luigiego  Cherubiniego (1760–1842), kończąc na współczesnych – autorstwa  argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli  czy  jednego z  najwybitniejszych współczesnych twórców muzyki filmowej  Michała Lorenca, których zainspirowały słowa modlitwy „Ave Maria”.

Najbardziej powszechną muzyczną formą Pozdrowienia Anielskiego była i jest nadal pieśń. Do wykonania wokalnych partii solowych zaproszona została sopranistka Barbara Kubiak z Teatru Wielkiego w Poznaniu, artystka ceniona za największe kreacje  operowe (Verdi, Puccini, Bellini, Mozart, Beethoven), z ogromnym powodzeniem  występująca  również w repertuarze oratoryjnym i koncertowym. Stale współpracuje z największymi polskimi filharmoniami i festiwalami, wykonując takie dzieła jak Brittena War Requiem, Mahlera IV i VIII Symfonię, Góreckiego II i III Symfonię, Kilara Missa pro pace, Angelus, Stabat Mater Rossiniego oraz Nowowiejskiego Quo vadis. Warto wspomnieć o okładce płyty, na której zamieszczona grafika  ma znaczenie wręcz symboliczne, nie tylko dla Filharmonii. Mianowicie znajduje się na niej fragment plakatu VI Międzynarodowego Festiwalu MUSICA ANTIQUA EUROPAE ORIENTALIS,  który odbył się pod wysokim patronatem UNESCO  w 1982 – przedstawiający, wszystkim  Polakom dobrze znany, kontur obrazu Czarnej Madonny – Częstochowskiej Matki Boskiej z Dzieciątkiem. 1982 to był czas głębokiego stanu wojennego, Polska była praktycznie odcięta od świata, a  ponieważ takie ogromne imprezy organizuje się kilka lat wcześniej, i mechanizm poszedł w ruch, FP otrzymała więc wyjątkowo zgodę ówczesnych władz na przeprowadzenie zaplanowanego MAEO. Plakat  był autorstwa nieodżałowanego Wiesława Strebejki, który projektował nadzwyczajne plakaty rodem z surrealizmu, jednocześnie tak muzyczne i tak  wymowne  patriotycznie… Stąd jego projekty napotykały problemy z działającą w PRL cenzurą, również „nie podobał się”  plakat z Czarna Madonną, na policzku  której charakterystyczna blizna przybrała barwy polskiej flagi i to wzbudziło już czujność cenzorów.  Wiesław Strebejko, można śmiało powiedzieć,  był  przez lata nadwornym plakacistą bydgoskiej Filharmonii, z którą czuł się bardzo związany. Artysta urodził się 1945 w Bydgoszczy, gdzie ukończył Liceum Sztuk Plastycznych. W Gorzowie zamieszkał w 1974, gdzie mieszkał aż do śmierci w 1994.

PRZED KONCERTEM 5 LISTOPADA 2014,  O GODZ. 18 W SALI KAMERALNEJ ODBĘDZIE SIĘ SPOTKANIE Z BARBARĄ KUBIAK! ZAPRASZAMY

Bilety 24