Bez kategorii

30.03.15

Nowa płyta Capelli Bydgostiensis!

Bez kategorii

W 2013 Filharmonia świętowała 60-lecie, z tej okazji odbył się szereg jubileuszowych koncertów naszych orkiestr, a niektóre zostały zarejestrowane jako materiał na płyty. 

Pod dyrekcją Mariusza Smolija i z pianistką Ewą Kupiec kameraliści dokonali nagrań utworów Grażyny Bacewicz dla znanej w świecie firmy fonograficznej Naxos. Z satysfakcją informujemy, że nowa płyta kameralistów właśnie się ukazała. Mariusz Smolij, dyrygent i pedagog, w 1986 wyjechał do USA, gdzie kontynuował studia w zakresie kameralistyki i dyrygentury. Współpracował z ponad stu orkiestrami w 25 krajach świata, w Polsce m.in. sprawował obowiązki dyrektora artystycznego Filharmonii we Wrocławiu oraz Międzynarodowego Festiwalu “Wratislavia Cantans”, również często współpracuje z Sinfonią Varsovią, ponadto dyrygował gościnnie większością polskich zespołów filharmonicznych i radiowych. Artysta nagrywa m.in. dla Hungaroton, CD Accord i Narodowego Radio USA (NPR). Od 2004 regularnie współpracuje z firmą NAXOS. Artysta jest wielkim propagatorem muzyki polskiej w Stanach Zjednoczonych. Ewa Kupiec, pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie oraz Royal Academy of Music w Londynie, od czasu zwycięstwa w prestiżowym Konkursie ARD Music Competition w Monachium koncertuje z czołowymi orkiestrami na całym świecie Artystka i uznawana jest za jedną z bardziej zaangażowanych europejskich interpretatorek muzyki współczesnej. CD zawiera nagranie trzech utworów Grażyny Bacewicz – Symfonii na orkiestrę smyczkową, Koncertu na orkiestrę smyczkową oraz Kwintetu fortepianowego nr 1. Są to utwory okresu powojennego, zachowane w stylu neoklasycznym, w przeciwieństwie do panującego wówczas nurtu socrealistycznego. Grażyna Bacewicz uważana jest za pierwszą kobietę, której udało się wejść do grona kompozytorów zaliczanych do wybitnych. Nowo wydana płyta już zdążyła zachwycić krytyków i znawców muzyki.

RECENZJE:

David Denton, jeden z czołowych brytyjskich krytyków muzycznych napisał: „Poprzez te trzy kompozycje łączące okres 1946 – 1952 odnajdujemy w Grażynie Bacewicz kompozytora, który udoskonala muzyczną tonalność. To nagranie jej dedykowane w wykonaniu polskiego zespołu brzmi znakomicie. Jest to w moim przekonaniu jedna z najlepszych płyt tego miesiąca”. (David’s Reviev Corner, listopad 2014)

TEKST ZE STRONY INTERNETOWEJ „GAPPLEGATE CLASSICAL MODERN MUSIC REVIEW”

Płyta zawiera najlepsze kompozycje Bacewicz, wykonane z »muzycznym duchem« tak, jak wymaga tego jej muzyka!”

Miałem niewątpliwe szczęście i przyjemność poznać muzykę Grażyny Bacewicz (1909–1969) w trakcie koncertu Filharmonii Nowojorskiej pod batutą Kurta Masura w latach 90., w którym uczestniczyłem w ramach odbywającego się regularnie cyklu wydarzeń NY Beat. Wtedy właśnie zainteresowałem się jej osobą, otrzymując nagrodę w postaci jej wspaniałej muzyki, która towarzyszy mi do chwili obecnej. Dzięki temu mogę się dzisiaj cieszyć nowo wydaną płytą zawierającą kompozycje Grażyny Bacewicz: „Symfonię na orkiestrę smyczkową” (Naxos 8.573229), “Koncert na orkiestrę smyczkową” (1948) oraz nową wersję “Kwintetu fortepianowego nr 1” (1952/2013) na orkiestrę kameralną (ten ostatni w aranżacji dyrygenta) w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis pod dyrekcją Mariusza Smolija. To stara dobra Bacewicz w najlepszej formie, wykonywana z zapałem i dostojnością. Już od pierwszego dźwięku „Concerto” porusza słuchacza i nie przestaje aż do końca. Da się tu zauważyć współczesną, nieskomplikowaną wrażliwość opartą o rozbudowane dźwięki harmoniczne, jak również przyjemne dla ucha rytmiczne tempo typowe dla neoklasycyzmu, stawiające panią Bacewicz gdzieś pomiędzy Strawińskim i Bartokiem, niezmiennie jednak całkowicie „Bacewiczowskie”. „Symfonia” (1946) w żaden sposób nie ustępuje „Concerto” urokiem i ożywczością; kolejne dzieło to „Kwintet fortepianowy”, zaczynające się niezwykle tajemniczo, obejmujące w dalszej części współczesny śpiew, jednocześnie wesoły i ekspresyjny. Na pianinie gra przekonująca Ewa Kupiec, a sama część fortepianowa wydaje się bardziej zharmonizowana w tej aranżacji w porównaniu z oryginalną wersją kwintetową. W interpretacji Smolija i Capelli subtelna charakterystyka liryczna stanowiąca między innymi o wyjątkowości Bacewicz nabiera wytworności i rozmachu. Płyta zawiera najlepsze kompozycje Bacewicz, wykonane z „muzycznym duchem” tak, jak wymaga tego jej muzyka. Doskonała płyta. Polecam!

Bilety 24