Klub Melomana

05.10.16

Inauguracja spotkań klubu w nowym sezonie 2016/2017 (11.10.2016)

Klub Melomana

Za nami spotkanie Klubu Melomana, inaugurujące nowy sezon artystyczny 2016/2017, które odbyło się 11 października 2016 o godz. 16 w foyer. Przywitał nas Cezary Nelkowski – zastępca dyrektora Filharmonii Pomorskiej, który podsumował 54. Bydgoski Festiwal Muzyczny i zapowiedział, co znajdzie się w repertuarze  nowego sezonu.

Specjalnym  Gościem  spotkania był Kai Bumann, dyrygent, który od września 2015 jest szefem artystycznym Filharmonii Pomorskiej. Poprosiliśmy Maestro Bumanna, aby opowiedział nam o specyfice pracy dyrygenta, o tym jak przygotowuje się do koncertu. Głównym tematem spotkania była dyskusja nad czytaniem partytury,  jak odnaleźć się w wielkiej księdze muzyki, jak analizować zapis dźwięków jednoczesny dla wielu wykonawców. Każdy z melomanów otrzymał fragment wybranej partytury, który został wspólnie omówiony krok po kroku, od składu instrumentów, tonacji, metrum, dynamiki, po emocje jakie chce wyrazić kompozytor przez swoje dzieło. Nie zabrakło pytań od naszych bardzo zaintrygowanych tematem Klubowiczów, na które nasz Gość skrupulatnie udzielał odpowiedzi. Serdecznie dziękujemy Maestro za poświęcenie nam swego cennego czasu i niezwykle ciekawy, bardzo pouczający i przystępny dla laików wykład.

Czy wiesz, że…

Głosy poszczególnych instrumentów notowane są jeden nad drugim, dzięki czemu przeglądając partyturę można wyobrazić sobie brzmienie instrumentów grających jednocześnie. Pierwsze próby symultanicznego zapisywania głosów pochodzą z IX wieku (Musica enchiriadis), jednak zapis partyturowy upowszechnił się dopiero u schyłku wieku XVI. We współczesnych partyturach można spotkać także specjalne oznaczenia dla reżyserów dźwięku, dotyczące m.in. ustawień filtrów i głębokości pogłosu. Nuty na jeden instrument, który gra w orkiestrze lub zespole kameralnym, nazywa się głosem (orkiestrowym).

 

Bilety 24