Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Założona w 1960 r. przez dyrektora Andrzeja Szwalbego Capella Bydgostiensis Pro Musica Antiqua szybko stała się jednym z czołowych polskich zespołów kameralnych, specjalizujących się w muzyce dawnej. Wykorzystywano takie instrumenty jak: flety proste, cynki, pomorty, dulciany, lutnie, teorbany, viole da gamba, portatyw, pozytyw i inne. Orkiestrze towarzyszył oktet śpiewaków madrygalistów. W latach 90. zespół zmienił formułę i poszerzył znacznie repertuar, aż do muzycznej awangardy.
Capellę Bydgostiensis prowadzili
Kierownicy artystyczni:
Stanisław Gałoński (1962–1970)
Włodzimierz Szymański (1975–1990)
Szefowie dyrygenci:
Karol Teutsch (1991–1992)
Paweł Przytocki (1993–1994)
Daniel Stabrawa (1995–2002)
Mirosław Jacek Błaszczyk (2003–2005)
Wiesław Kwaśny (2005–2007)
José Maria Florêncio (2006–2015)
Kai Bumann (2016–2020)
Piotr Pławner (2022–)
Dyrygenci i soliści, którzy współpracowali z zespołem:
Ewa Podleś, Wanda Wiłkomirska, Roman Jabłoński, Gary Karr, Wieland Kuijken, Konstanty Andrzej Kulka, George Malcolm, Takao Ukigaya, Paul Esswood, Piotr Pławner, Krzysztof Jakowicz, Waldemar Malicki, Tomasz Tomaszewski, Jan Stanienda, Mariusz Patyra, Krzysztof Herdzin i inni.
Koncerty
Capella Bydgostiensis wystąpiła na najbardziej znaczących estradach Polski i Europy – m.in.: w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie, w Filharmonii Berlińskiej oraz Schauspielhaus, Schloss Mirabell w Salzburgu, Konzerthalle C.Ph.E. Bach we Frankfurcie nad Odrą, Pałacu Królewskim w Sztokholmie, El Escorial w Hiszpanii, w sali Radia Holenderskiego w Utrechcie, na Zamku Królewskim w Warszawie, w Auli Leopoldinum we Wrocławiu czy Filharmonii Lwowskiej.
Capella Bydgostiensis odbyła tournée w Brazylii w latach 2010, 2011 i 2012. Orkiestra brała też udział w licznych prawykonaniach utworów, m.in. specjalnie jej dedykowanych, jak Beetholvena Cunha Suite Brasileira, którą zagrała pod batutą José Maria Florência.
Zespół wciąż podejmował się nowych wyzwań artystycznych.
Prezentował cykle kantat Johanna Sebastiana Bacha, koncerty z udziałem młodych solistów, a także przeboje muzyki filmowej, musicalowej i rozrywkowej w nowych aranżacjach.
Brał udział w licznych koncertowych produkcjach filmowych emitowanych w czasie pandemii na kanale You Tube FP, m.in.: „Kolęda nocka” – w 40-lecie premiery, z udziałem Krystyny Prońko, w nowych aranżacjach Adama Lemańczyka; „Mesjasz” Georga Friedricha Händla, gdzie wybrane fragmenty muzyczne zostały zilustrowane współczesnymi impresjami filmowymi Mateusza Buławy.
Płyty i nagrania
Capella Bydgostiensis ma na swoim koncie nagrania radiowe i telewizyjne oraz płytowe dla wytwórni polskich, holenderskich, hiszpańskich. Do ostatnich należą:
Classical Music from Brazil (DUX, 2012) pod dyrekcją José M. Florência, z udziałem brazylijskiej skrzypaczki Marii F. Krug.
Ave Maria (Classic Sound, 2014) z pieśniami autorstwa dziesięciu kompozytorów różnych epok, z sopranistką Barbarą Kubiak, na jubileusz 60-lecia Filharmonii Pomorskiej.
Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra (NAXOS, 2014), z pianistką Ewą Kupiec, pod batutą Mariusza Smolija. CD otrzymało w 2015 roku nagrodę Fryderyk w kategorii najlepszy album polski za granicą.
Capella Bydgostiensis Przeboje 55-lecia (DUX, 2019), z największymi przebojami muzyki baroku i klasycyzmu, pod batutą Kaia Bumanna, z udziałem sopranistki Heleny Bregar
Pieśni Ignacego Jana Paderewskiego w opracowaniu Marcina Gumieli na głos i orkiestrę smyczkową (NAXOS, 2020), pod batutą Mariusza Smolija, z udziałem solistek: Aliny Adamski (sopran) i Agaty Schmidt (mezzosopran).
Nagrody
2015 – Fryderyk w kategorii najlepszy album polski za granicą (Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra)
2017 – Medal Unitas Durat Palatinatus Cuiaviano-Pomeraniensis oraz Nagroda Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za całokształt – z okazji 55-lecia zespołu